Lainaan
tähän aluksi uudestaan entisen OM:n työparini, nykyisen EU:n
komission oikeus- ja kuluttaja-asioiden pääosaston pääjohtaja Tiina Astolan sanoja: hallituksemme juristiaisantuntemuksen
puute näkyy huonona lain valmisteluna, ylikireinä aikatauluina, hätäilynä ja jopa
ymmärtämättömyytenä. Jälkimmäisellä hän viittasi normien purkuun, jonka hän näki
ennen kaikkea lainsäädännön valmisteluna eikä kirveen heiluttamisena. Astolan kommentista tärkeä ottaa opiksi, koska Sipilän
hallituksella oli taipumus harvesterilla kaataa lakiviidakkoa, jolloin lopputuloksena
oli vain taksilain kaltaisia ryteikköjä.
Lainsäädännön tason parantamisessa ei ole yhtä temppua. Kurssit eivät auta. Parantaminen kaipaa uudistuksia koko valtioneuvoston tasolla. Tavoitteeksi on asetettava arkkitehtuuri, jossa koko valtioneuvoston juristikapasiteetti on nykyistä keskitetymmin koko hallituksen käytössä ja jossa on menettelyt ja prosessit varmistamaan laadukkaiden juristien hakeutumisen ministeriöihin taaten heille jatkuvan kehittymisen ja uralla etenemisen. Samalla on luotava järjestelmä, jossa lainsäädäntötyö on suunnitelmallista ja sen etenemistä seurataan. Samalla lainvalmistelun henkilökunnalle on näinturvattava hyvin ennakoitavissa oleva työtilanne ilman rasittavia ruuhkahuippuja.
Lainsäädännön tason parantamisessa ei ole yhtä temppua. Kurssit eivät auta. Parantaminen kaipaa uudistuksia koko valtioneuvoston tasolla. Tavoitteeksi on asetettava arkkitehtuuri, jossa koko valtioneuvoston juristikapasiteetti on nykyistä keskitetymmin koko hallituksen käytössä ja jossa on menettelyt ja prosessit varmistamaan laadukkaiden juristien hakeutumisen ministeriöihin taaten heille jatkuvan kehittymisen ja uralla etenemisen. Samalla on luotava järjestelmä, jossa lainsäädäntötyö on suunnitelmallista ja sen etenemistä seurataan. Samalla lainvalmistelun henkilökunnalle on näinturvattava hyvin ennakoitavissa oleva työtilanne ilman rasittavia ruuhkahuippuja.
Kommentit
Lähetä kommentti