Siirry pääsisältöön


1684. Kristittyjä mukaan pakolaiskiintiöön


     USA:n hyökättyä Irakiin vuonna 2003 valtaan nousi shiaa enemmistöinen yhdysvalain tukema al Malkin hallinto. Monet Husseinin shiía sotilasta siirtyivät radikaali- ja terroriryhmiin ja myöhemmin Isikseen. Tästä on alkanut Irakin valtakunnan monivaiheine ja-portainen romahtaminen ja väkivaltaistuminen.

     Vähemmälle huomiolle on jäänyt se, että vallatessaan Irakin, USA:n täytyi pitää hyvin matalaa profiilia kaikissa vähäänkin uskontoon viittaavissa toimenpiteissään, ettei sotaa olisi leimahtunut valkoisten kristittyjen ja tummien muslimien väliseksi sodaksi.

     Sodan laajentuessa Syyriaan siellä on karkeasti ottaen muodostumassa kolme aluetta, joista eteläistä ”miehittää” shiia-arabit, keskistä sunniarabit ja pohjoisessa kurdit. Isis ja muut terroristijärjestöt ovat hämähäkkimäisesti levittäneet lonkeronsa ja väkivaltansa koko Lähi-idän ylle. Ajantasaista kokonaiskuvaa on vaikeaa kenenkään hahmottaa.

     Viimeiset tiedot Venäjän Syyrian pommituksista ja Turkin terroriteoista ovat muovaamassa koko Lähi-itää suureksi katastrofialueeksi, jossa mikään kansaryhmä ei välttämättä ole turvassa.

     Tässä eskaloituvassa tilanteessa pakolaisvirta tulee EU:n vain kiihtymään.

     Soini on kertonut, että Suomi valitsee suoraan Turkin leireiltä kiintiöpakolaisia maahan.

     Tässä yhteydessä on varmaan monelta unohtunut, että esimerkiksi nyky Turkissa on maailman vanhin assyyrialaisortodoksinen kirkkokunta. Vastaavia kristillisiä kirkkokuntia on Lähi-idässä muitakin. Käviväthän apostolit näillä alueilla kiertelemässä.

     Kun EU sijoittaa pakolaisia maihinsa, sen tulisi havaita nämä hädän alaiset kristilliset ryhmät. Se tulisi kohdella näitä kristittyjä samojen sääntöjen mukaan kuin muitakin pakolaisryhmiä. Vaarana on, että nämä kristilliset pienryhmät eivät saa ympäristösään ääntään kuuluville vallitsevassa sekosorrossa ja väkipaljoudessa.
  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3803. HS:n pilapiirros eilen ja nyt

Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat  pilapiirroksiensa  ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa.  Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...

3856. Ylen Jälkiviisaat ei meuhkannut, vaan oli Karvalan kynsien alla

Jälkiviisaat yritti olla reteellä ja laaja-alaisella päällä päättäen käsitellä koko Homo Companyin. Nato teemasta keskustellessa Janne Saarikivi nypi harvennutta kaljun alkuaan ja partaansa aivan kuin vertaillen, ovatko karvat kummassakin vielä saman harmaan sävyisä. Olihan ne, minkä teet. Jos Reetta Karvala ei olisi ollut tomera, Saarikivi olisi pitänyt meneillä olevaa aikaa outona monella tapaa. -Vasemmisto hallitus vie maamme Natoon ja joutuu tavalla tai toisella hoitamaan sairaanhoitajien lakon, totesi Saarikivi. Tämä jälkeen aina, kun Saarikivi yritti avata uuden keskustelun aiheen, Karvala torppasi se suoraryhtisenä. -Naton mennään, se on selvä, sanoi Karvala. Saarikivi venytteli pitkiä käsivarsiaan eteen ja taakse osoittaen näin, missä päin ovat imperfekti, preesens ja futuuri. Hän aloitti kuitenkin futuurista. Hän ajatteli näin. -Emme tiedä millaisia riskejä otamme mennessämme sotilasliittoon. -Yhtenä kauniina päivänä pataljoonan verran poikiamme komennetaan Kongoon, töräytti S...

4008. Burkakielto avaa mimiikan keinoja

Burkakieltoon myönteisesti suhtautuvat perustelevat useimmiten kantansa eurooppalaisilla arvoilla tai yleisemmällä argumentilla länsimaisuudella. Näiden arvojen mukaan kuitenkin itse kullakin on vapaus pukeutua haluamallaan tavalla, kuhan noudattaa yleisiä eettisiä ehtoja. Vastahakoisesti asiaan suhtautuvat sanovat, että eurooppalaisuuteen kuuluu suvaitsevaisuus ja monimuotoisuus, mikä koskee niin ikään myös pukeutumista. Toisen ääripään edustajat kuuluttavat, ettei pankkiin voi mennä sukkahousut kasvoilla toisen ääripään julistaessa    burkan käytön kuuluvan heidän uskontoonsa ja arvomaailmaansa.  Näyttää siltä, että asiaan ei ole löydettävissä oikeaa ratkaisua. Vähemmälle huomiolle on kuitenkin jäänyt se, että mimiikka, kehonkieli kuuluu ihmisen ilmaisu- ja viestintäkeinoihin.   Toki joku voi sanoa, ettei mimiikka kuluu ilmeettömään suomalaisen bussissa istujan keinovalikkoon muuta kuin humalassa.   Silloin kun burkan käyttö on jollekin pakollinen julkisilla p...

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *