Miten hallitus ja ministeriöt ohjaavat alaistaan hallintoa. Heti tuli virhe, sillä eihän nykyään saa puhua alaisesta, vaan pitää lausua kohteliaasti yhteistyökumppani. No ei se näin mene, sillä raaka raha se on, joka puhuu, ja hallitutus ohjaa rahalla eli määrärahakehyksillä. Se oli kova juttu, kun ministeriöt aikoinaan pakotettiin luopumaan yksityiskohtaisella määräysvallalla ohjaamisesta laitoksiinsa ja virastoihinsa ja sen sijaan kuvaannollisesti annettiin säkki rahaa, jonka on riitettävä seuraavaksi vuodeksi kunhan tavoitteet saavutetaan koko hallinnon alalla. Mikä on hallinnon ala? Ministerin näkökulmasta se vastaa yksityissektorin bisnesaluetta eli valtiolla kyseistä ministeriötä ja sen määräysvallassa olevia virstoja ja laitoksia sekä tiettyä yhteiskuntapolitiikan sektoria.
Tämä ei vielä riittänyt, vaan
asetettiin tuloneuvotteluissa tavoitteet, jotka on saavutettava. Näin saatiin köysi
kireälle sekä ministeriö- että virastopäässä. Tämä on ns modernia julkisen
hallinon ohjausta. Paitsi, että tulosten saavuttamista ei juuri seurattu eikä ilmeisesti
seurata edelleenkään. Siitä ei nyt saa syyttää ministeriä eikä kansliapäällikön
esikuntaa, sillä saavutukset eli suoritteet ovat useimmiten vaikeasti
mitattavia. Esimerkiksi vankeinhoidossa voidaan mitata vankipäivän hintaa mutta,
miten mitata vaikuttavuutta. Tässä tapauksessa teoreettisesti voidaan ajatella,
että seurataan tuomittujen rikollisten uusimisprosenttia, mutta sen jo
tiedetään olevan iät ja ajat noin 60. Se on eränlainen luonnon laki, joka kertoo miellä olevan noin 15000 ihmisen
rikollisuuteen taipumusta osittava porukka ihmisiä, jotka tekevät säännöllisesti
rikoksia, mutta tämä onkin jo toinen juttu.
Vielä yksi juttu ministeriöiden
ohjaamiseen. Se on luonnollisesti ikivanha säädösohjaus.
Kommentit
Lähetä kommentti