Voi herranen aika, mitä pölvästejä. No ei kenestäkään pitäisi
sanoa noin, mutta opetushallituksen itseohjautumisen opit matematiikassa, ovat
arveluttavia. Kokemus sanoo, että pitää edetä juuri päin vastaisessa järjestyksessä,
eli ensin opettaja opettaa, miten kyseisen alan laskuja ratkotaan ja sen
jälkeen oppilaat alkavat itse kokeilla, miten ratkaisut onnistuvat, ja opettaja
auttaa, jos tulee vaikeuksia. Opettajan rooli matematiikassa uuden neuvonnassa
on olennaisen tärkeää matematiikan luonteeseen kuuluvan täsmällisyyden takia, koska
sinne päin olevalla laskutoimituksella ei ole käyttöä. Päinvastoin virheet voivat
johtaa väärin toimenpiteisiin. Jos oppilas pannaan uuden tehtävän äärelle ilman
alkuopetusta, hän saattaa tuntea itsensä alisuorittajaksi tai turhautuu, ja kyllästyy
koko aineeseen.
Kommentit
Lähetä kommentti