Terveyden hoitoon ei sovi bisnesmalli, siis
yhtiöittäminen, koska siinä tärkeintä ei ole valinnan paljon toitotettuvapaus,
vaan laadukas paraneminen, tehköön sen kuka tahansa ja ennaltaehkäisy. Sairauksien
ja vammojen ennaltaehkäisy ovat jopa ristiriidassa voiton tavoittelevan bisnesmallin
kanssa, koska onnistuessaan ennaltaehkäisy vähentää vastaanotoilla kävijöiden
määrää, siis voiton karttumista.
Terveydenhoidon tärkein tulosmittari on toiminnan vaikuttavuus, jota ilmenee vasta vuosien päästä. Tällöin potilaalla ei ole mitään mahdollisuutta arvioida lyhyellä tähtäimellä, etenkin kun hän ei ole alan asiantuntija, laatua muuta kuin vastaanoton ystävällisyydellä, empaattisuudella ja kivuttomuudella, jotka ovat aivan sivuseikkoja operaation onnistumissa ja vaikuttavuudessa.
Terveydenhoito ei siis ole ensisijaisesti palveluala, koska sen keskeinen tulosmittari on paraneminen eikä asiakastyytyväisyys. Paranemisen lopputulokset näkyvät vasta vuosien päästä. Kansalainen sietää jopa epäystävällistä kohtelua, jos hän saa laadukasta ydinpalvelua, paranemista ja toipuu, jossa sairaus poistuu vaikka toipuminen hidastakin.
Terveydenhoidon tärkein tulosmittari on toiminnan vaikuttavuus, jota ilmenee vasta vuosien päästä. Tällöin potilaalla ei ole mitään mahdollisuutta arvioida lyhyellä tähtäimellä, etenkin kun hän ei ole alan asiantuntija, laatua muuta kuin vastaanoton ystävällisyydellä, empaattisuudella ja kivuttomuudella, jotka ovat aivan sivuseikkoja operaation onnistumissa ja vaikuttavuudessa.
Terveydenhoito ei siis ole ensisijaisesti palveluala, koska sen keskeinen tulosmittari on paraneminen eikä asiakastyytyväisyys. Paranemisen lopputulokset näkyvät vasta vuosien päästä. Kansalainen sietää jopa epäystävällistä kohtelua, jos hän saa laadukasta ydinpalvelua, paranemista ja toipuu, jossa sairaus poistuu vaikka toipuminen hidastakin.
Niinpä terveydenhoitoon sopii huonosti voittoa tavoitteleva kvartaalitalouden
yhtiömalli.
Terveydenhoito on ennen kaikkea investointiala, joka valtakunnan tasolla
vaatii keskitettyä ohjausta ja tulosten pitkäjänteistä arviointia ja
evaluointia. Muita laatutekijöitä ovat hoidon oikea-aikaisuus, tasa-arvo,
turvallisuus ja tehokkuus.
Kun terveysalan yritykset tyrmäävät
kritiikin yhtiömäisestä terveydenhoidosta, sopii kysyä, miksi kansainväliset
yritykset sitten investoivat satoja miljoonia euroja Suomen terveydenhoitoon.
Kaunis ja yksinkertaisin tapa olisi
ollut vain uudistaa OECD Suomen 6, parhaan maan Suomen terveydenhoitoa palvelusetelillä
ja terveyskeskuksiin pääsyä nopeuttamalla. Nämä olisivat olleet kehittämisresursseiltaan
pikku juttu verrattuna nyt käynnistettyyn valtavaan ruljanssiin, joka repii
puutkin maan tasalle.
,
Kommentit
Lähetä kommentti