Virheellisistä argumentoinneista on logiikassa ja
filosofiassa omat tunnetut tyyppinsä.
Lääke- ja luontaistuotteiden mainostekstien laatijat tuskin
ovat ottaneet oppia mainituista tieteistä, sillä tekstit voivat olla niin
kotikutoisia, että muutamat niistä jo kaukaa
saattavat vaikuttaa epäilyttäviltä.
Listaan kärki voidaan
asettaa seuraavasti:
1. Aineen vaikutus perustellaan absoluuttisilla
positiivisilla muutoksilla, vaikka kyse on pienestä prosentuaalisesta
muutoksesta. Jos esimerkiksi normaalisti tautiin kuolee 2 tuhannesta ja aineen
ansiosta 1 tuhannesta, niin tehon
voidaan sanoa olevan 200 prosenttinen. Todellisuudessa teho on 0.1
prosenttiyksikköä.
2. Mainostetaan: ”Aineella on tutkittu vaikutus
niveliin”. Lukija tai kuulija saa
käsityksen, että aine todella tehoaa. Todellisuudessa aineella voi olla
negatiivien vaikutus tai sitä ei ole lainkaan. Jos tutkimukset nimetään, ne
osoittautuvat epämääräisiksi sepitteiksi.
3. Aineen teho perustellaan luotettavilla tutkimuksilla.
Todellisuudessa suositusten taustalla on tavalla tai toisella aineen
valmistajilta palkkioita saavat asiantuntijat.
Arkielämässä oman tuotteen ja mielipiteen tai päätöksen
etevyyttä voi perustella monin retorisin puhein tai monimutkaisilla
lauserakennelmilla. Se joka mielipiteensä perustelemisessa pääsee
yksinkertaiseen ja yksiselitteiseen päätelmään, on vahvoilla.
Kommentit
Lähetä kommentti