Voi Ruokavirasto minkä sopan olet keittänyt. Virastossa on noin 20 luottamusmiestä ja uusi Migristä lemput saanut johtaja johtaa nyt virastoa. Viraston noin 1000 henkilö odottaa kärsimättömästi, että saadaan asiat reilaan ja homma pelaamaan. Jos HS:ssa kuvattuun tilanteeseen päädytään, jossa kaikki epäilevät toisiaan ja vahtivat toistensa virkoja ollaan vaarallisella tiellä. Kyse on niin sanotusta organisaation kuolleen kulman syndroomasta. Siinä kaikki henkilöt tajuavat, että virastoa vaivaa jokin suuri vikaa, mutta kukaan ei tarkalleen tiedä, mikä sen on puhumattakaan, miten sitä voitaisiin alkaa korjata.
Neuvo korjaamiseen on yksikertainen. Otetaan suurin yksittäinen ongelma, jonka katsotaan eniten jarruttavat päivittäistä toimintaa. Oletetaan, että työt jakaantuvat epäoikeudenmukaisesti ja eri tavalla kuormittavasti eri henkilöryhmien tai jopa henkilöiden välillä. Jos on mahdollista niin tutkitaan tarkkaan, onko mahdollisti siirtyä tiimityöhön. Tämä usein edellyttää, että kullekin tiimille voidaan budjetoida vuodeksi esimerkiksi kuukaudessa saavutettavaksi yhtä suuret suoritemäärä, joita voidaan seurata.
Tähän perustuen voidaan myös rakentaa tulospalkkausjärjestelmä, joka oikein räätälöitynä kohottaa tuottavuutta kymmeniä prosentteja.
Ruokavirasto ja sen henkilökunta sekä asiakkaat voivat vielä joutua maksamaan korkean hinnan epäpätevästä johtajasta.
PS: Minulla on kokemusta Ruokaviraston kaltaisesta tapauksesta, kun VM;n valtuuksilla joudun panemaan samantyyppisen viraston tolpilleen. Tulospalkkaus oli projektin taikajyvä. En missään nimessä halua olla missään tekemisissä edellä kuvattujen tapausten kanssa.
Kommentit
Lähetä kommentti