Kansainväliset ja oman
säädökset luovat perustaa al-Holin leirin pakolaisten tuonnille Suomeen, mutta niissä on eri
suuntiin tuomiseen vaikuttavia tekijöitä, ja niinpä esimerkiksi Suomen lainsäädäntö
koskee pääsääntöisesti vain Suomen maaperää. Asiaa vaikeutta se, että alueella
vaikuttavalla kurdihallinnolla ei ole kansainvälistä. tunnustettua toimivaltaa,
mutta siitä huolimatta sitä on syytä kuulla ja sen kanssa yhteistyötä tehdä.
Myös säädökset jossain tilanteessa saattavat antaa perustaa tukinnalle, että
Suomella on velvollisuus tuoda ihmisiä leiriltä Suomeen. Tämä koskenee vain
harvoja tapauksia.
Nyt on siis päätetty, että ainakin lapsia tuodaan. Epäselvää on millaisia lapsia ei tuoda. Orpouskaan ei välttämättä riitä perustaksi tuonnille, sillä esimerkiksi ikä ja äidin tahto voivat vaikuttaa tuontiin. Sairaudet voivat kumota edellä mainitut rajoitukset. Lapsien tuontien harkinnassa on huomioita myös, millaiseen perherakenteeseen lapsi kuuluun. Jos kymmenvuotiaalla on veljinä täysi-ikäisiä terroristeja, tuontiin on suhtauduttava varauksin. Ylipäätään meidän turvallisuusviranomaisten tiedoilla ja heidän lausunnolla on huomattavaa merkitystä tuontiin. Suomen viranomaispäättäjä joutuu tapaus tapaukselta ratkaisemaan ne ikävät tilanteet, joissa lapsi tuodaan maahamme äidin vastustuksesta huolimatta. Kaikissa tapauksissa pitää olla mukana niiden hallintosektoreiden kanta, joilla on asianmukaista tietoa ja mielipiteitä tapauksesta.
Niinpä Al-Holin lapsien tuominen Suomeen muistuttaa jo moniulotteisen osa avaruuden äärettömän leikkauksen kompaktisuuden todistamista. Eli osapuolia on paljon. On myös runsaasti syy- ja seuraussuhteet, joista osa on epäselviä ja osa tuntemattomia, vaikka kausaliteettia esiintyykin, puhumattakaan siitä, että kaikkia päätöksiin vaikuttavia tekijöitä ei edes tunneta.
Edellä sanottu huomioon ottaen ja asian politisoituminen Haaviston syyni perustuslakivaliokunnassa on tarpeetonta
Nyt on siis päätetty, että ainakin lapsia tuodaan. Epäselvää on millaisia lapsia ei tuoda. Orpouskaan ei välttämättä riitä perustaksi tuonnille, sillä esimerkiksi ikä ja äidin tahto voivat vaikuttaa tuontiin. Sairaudet voivat kumota edellä mainitut rajoitukset. Lapsien tuontien harkinnassa on huomioita myös, millaiseen perherakenteeseen lapsi kuuluun. Jos kymmenvuotiaalla on veljinä täysi-ikäisiä terroristeja, tuontiin on suhtauduttava varauksin. Ylipäätään meidän turvallisuusviranomaisten tiedoilla ja heidän lausunnolla on huomattavaa merkitystä tuontiin. Suomen viranomaispäättäjä joutuu tapaus tapaukselta ratkaisemaan ne ikävät tilanteet, joissa lapsi tuodaan maahamme äidin vastustuksesta huolimatta. Kaikissa tapauksissa pitää olla mukana niiden hallintosektoreiden kanta, joilla on asianmukaista tietoa ja mielipiteitä tapauksesta.
Niinpä Al-Holin lapsien tuominen Suomeen muistuttaa jo moniulotteisen osa avaruuden äärettömän leikkauksen kompaktisuuden todistamista. Eli osapuolia on paljon. On myös runsaasti syy- ja seuraussuhteet, joista osa on epäselviä ja osa tuntemattomia, vaikka kausaliteettia esiintyykin, puhumattakaan siitä, että kaikkia päätöksiin vaikuttavia tekijöitä ei edes tunneta.
Edellä sanottu huomioon ottaen ja asian politisoituminen Haaviston syyni perustuslakivaliokunnassa on tarpeetonta
Kommentit
Lähetä kommentti