Sannikka woke kohu on saanut suuremmat mittasuhteet kuin liittoutuneiden maihinnousu 1944 Euroopan mantereelle. Nyt loukkaantuneita on enemmän kuin silloin kaatuneita. Toinen ero on, että maihinnousussa oli konkreettien vastustaja. Nyt wokessa taistelevat aatteet vastakkain. 1944 hyökkääjän ja vastustajan piti varoa ilmatilasta tulevaa varaa vastaan, nyt se on taitelukenttä. Vuoden 1944 kamppailu johti rauhaan vuoden päästä. Jäädään odottelemaan, milloin tämä tapahtuu wokessa. Persu vokea yhdistää 30-luvun Saksan kavahtamien vierasmaisista.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti