Olen käynyt läpi kaikki vaikeuksien vaiheet matematiikan opiskelussa. Kansakoulussa kukaan ei ollut kiinnostunut osaamisestani. Keskikoulussa huomattiin, etten osaa edes murtolukuja. Sain ehdot aiheesta joka vuosi huolimatta maksullisista tukikursseista. Jäin lukion toiselle luokalle lukuaineiden keskiarvo ollessa alle kuuden, matematiikat algebra ja geometria tietysti neloset.
Kerran lukion toisella luokilla aloin ihmetellä, miten en saanut yhtä helppoa fysiikan laskua oikein, vaikka kaava ja sijoitettavat luvut oli annettu. Ihmettelyni ei liittynyt mitenkään oppimiseen eikä matematiikkaan, vaan oli pelkää hämmästelyä. Häärin kuitenkin laskun ympärillä niin kauan, että sain oikean tuloksen. Tästä alkoi ei kiihkeä, mutta vähitellen kiihtyvä mielenkiintoni matematiikkaan. Tilasin jopa eri vuosien yo-kirjoitusten matematiikan kokeiden kirjan, josta laskin suurimman osan sen laskuista. Onnistuinkin yo-kokeissa melko hyvin matematiikassa ja fysiikassa.
Yliopistossa kuitenkin nousi seinä eteen, koska luki-häiriön takia muistiin panojen tekemien oli mahdotonta. Luentomonisteita ei juuri ollut. Myös vieraiden kielten oppiminen ja käyttö oli hankalaa. Kaksi vuotta räpiköin turhaa.
Sitten onni potkaisi. Sain yhdeltä kaveriltani kaikki muistiinpanot matematiikan pää ja sivuaineista. Assistentti oli myös ystävällismielinen sallien minun suorittaa kotona antamansa laskuharjoitustyöt hänelle suoraan tarkistettavaksi. Suoritin kaikki matematiikan laudaturiin kuuluvat tentit lukemalla töiden ohella kotona ja osallistumalla vain lopputentteihin. Matematiikan gradun onnistuin tekemään kolmessa kuukaudessa erilaisten avaruuksien ominaisuuksista.
Yllä olevaa en kerro itseni tähden vaan niiden, jotka nyt tuntevat itsensä voimattomiksi oppia matematiikka. Ensimmäinen totuus on, että harjoittelu kynän ja paperin kanssa nostaa vääjäämättä matemaattista osaamista. Toinen havainto on että matematiikkaa ei voi oppia ilman kiinnostusta matematiikkaan.
Suurin matematiikan opetus on minulle ollut, että minkä tahansa ongelman ratkaisussa auttaa ongelma-alueen lainalaisuuksien tuntemien ja ongelmien käsittelysääntöjen hallinta ja jos näitä ei tunne, niiden opettelu auttaa pitkälle (https://areena.yle.fi/1-3551595). Joku voi sanoa, että tähän kyllä terve järki riittää. Tietenkin, mutta matematiikka vahvistaa kaikilla henkilöillä tällaista analyyttista kykyä.
Kommentit
Lähetä kommentti