Koko Välimeren alueella ja eritysesti Tripolissa huippu suosittu kaunotar Lizza Horol avautui uusimmassa Kasissa kertoen jokapäiväisestä kävelystään Pietari Suuren patsaan ohi, koska patsas tuo mieleen isoisän, joka voitti ennen ensimäistä maailmasotaa pidetyt käpyjen keräys kilpailun Uhtualla. Seuraavan päivän Parasta Ennen kiiltokuva lehti oli onnistunut haastattelemaan yhdellä jalalla kinkkaamisen kilpailun voittanutta pituushyppy lupausta One Meteriä. One oli tuohtunut kilpailija lehden paljastuksesta, jonka mukaan hänellä ei muka oli toista jalkaa olekaan. Onen kiukkua lisäsi se, että hänen ystävänä Tuuli Myötä oli nähnyt mainitun toisen jalan Haagin lentokentällä, kun virkailijat olivat aikeissa viedä sen paikalliseen krematorioon, vaikka hän oli asioimassa kaupungin tuomioistuimessa yksijalkaisten puolesta. Lizza oli mairittelevaa hymyä tavoitellen vinoin kasvoin todennut Onen leijailevan vielä New Yorkin epätodellisissa tunnelmissa ja kehottanut nopeasti kääntämään elonsa Tripolin taajuudelle, koska siellä tasa-arvo on hyvin tasaista. Kahdeksan lehti oli saanut käsiinsä Lizzan hovimeikkaajan nenäliinan, jota hän oli heiluttanut kaunottaren vastaantulo juhlissa, mutta paikallinen poliisi takavarikoi liinan luullen sen olevan Tripolin kansallislippu. Joka tapauksessa Lizza Horol on Kasin mukaan paikkansa ansainnut Armi Kuuselan varjossa ja jonain päivänä, kun on Tripolissa on niin tasaista, ettei yksikään kukko nosta päätään Lizza Horol matkustaa sinne silloisen laveri kaverinsa kanssa.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti