Jälkipörssi avasi salatut kansionsa kertomalla, että diskontauksen jälkeinen devalvointi voi kasvattaa pankkien antolainauksen volyymiä viiden kertoman verran. Ja niille nuorille pankkitoimistovirkailijoille, jotka eivät tiedä, mitä viiden kertoma on, sanottakoon, että sen oleva 1x2x3x4x5. Mutta älkäätkö te missään elämänne vaiheessa sekaannu 10 keromaan, sillä se on niin iso luku, että ulottu aurinkoon. Jos tätä ei osaa laskea päässä, siitä seuraa, että aloitteleva virkailija ohjataan Säästöpankki opistoon leimamaan Venäjän suoratoistapalvelun "Kunnian miehet helvetiin" dvd levykkeitä aidoiksi. Jos leimauksessa ei onnistuta, päässälaskua ymmärtämättömät miehet ajetaan lampaita keritsemään Baikal järven entiselle rannalle, nykyiselle suola-aavikolle. Vaikka Baikal nyt nyt vakaa, se on näennäistä. Tämä siksi, että pappa kuunpimennyksen aikana oli varastanut Unkarin Orbanilta tämän selustaa turvanneen susilauman. Jälkeen päin selvisi, että sudet oli koulutettu ajamaan äkkirikastuneita ja muuten vain ruplissaan hyrrääviä pitkin suola-aavikkoa. Kun lappalaiset ja pohjalaiset olivat tämän saanet tietää, niin tasa-arvovaltuutettu oli maksanuit Suomen valtion kassasta passit, viisumit ja päivärahat ja taannut, että pohjoinen kansa oli päässyt kisaan mukaan. Siinä oli kuitenkin käynyt niin, että suolainen keli oli puraissut pohjoisten miesten menovauhtia niin, että kelistä oli jäänyt vain viti ilman lunta. Se sijaan pohjalaiset olivat jo etukäteen aistineet, millaiset olosuhteet odottavat ja olivat varustautuneet matkaan kieseillä, jonka heinien sekaan oli piilotettu kaksi sähköpotkulautaa.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti