Kansalaisen kannalta hyvä ja toimiva digitalisointi tarkoittaa
samaa kuin, jos meillä kaikilla olisi samankaltaiset palvelut kuin verkkopankissa,
muta ne koskisivat kaikkia elämämme alueita, jotka on julkisessa ja miksei myös
yksityisessä itc:ssä. Tällöin pääsisimme kätevästi tunnusluvuilla tai elämän
kortillamme katselemaan ja asioimaan eri instituutioiden kanssa.
Tuottavuus nousisi joka taholla: arkielämässä sekä julkis- että
yksityissektorilla.
Kun tarkastellaan, mitä tämän haasteen puolesta on tehty ja
tehdään, yritystä ei puutu. On muiden muassa talouspoliittisen
ministerivaliokunnan päätös 16.6.2009, valtion ict:n uudistuneita strategioita
ja ict-johtajien kierrätystä sekä ict-toimintojen kokoamista Valtoriin, jne.
Missään nimessä ei voida syyttää ketään yrityksissä mukana
olevia vastuuhenkilöitä. He ovat hyviä ja päteviä ihmisiä.
Missä ihmeessä on syy digitalisoinnin tyssäämiseen?
Ehkä ne ovat kuuluisissa rakenteissa ja maan tavoissa. Asiaa
ei ainakaan edistä poliittiset virkanimitykset instituutioiden huipuille. Siellä
on ollut ja on taipumusta ankkuroitua ict:ssä johonkin omintakeiseen
käsitykseen, joka estää maan kehityksen aitoon digitalisointiin. Meillä on
merkittävää välillistä julkishallintoa kuten Kela. Siellä vaivaa sama
nimityspolitiikka ja ankkuroituminen. Kuntasektori on oma lukunsa.
On tapana hallituksen muodostamisen lähestyessä esittää uuden
tyyppistä ministeriä. Mutta jos aukottomat todisteet, asiantuntijat ja eräät
keskeiset poliitikot esittävät digitalisoinnin kohtalonomaista merkitystä
maalle, miksei digitalisointiministeri olisi seuraavassa hallituksessa.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti