Monikasvoinen mahtavuus kuin Henrik VIII. Tämä tulee mieleen
Kiinan nykyimperiumista. Sen maailman toiseksi suurin talous ja armoton häkä
taivalla tarjoavat viennillemme valtavia mahdollisuuksia. Kone Oy:n vaijerissa
emme voi hinautua.
Kiina on nyt siinä tilassa, jossa keskinkertaisuus tasaisine
jälkineen vielä hetken riittää maan kuluttajille ja toimijoille. Kiinan johdon
kuitenkin on jo nyt alettava antaa yhä
enemmän valtaa alueille. Keskimääräinen osumatarkkuus ei riitä. Kysyntä
monipuolistuu.
Kiinassa on kysyntää osaamisellemme, esimerkiksi nano-,
energia- ja puhdasteknologiassa. Tämä ei vielä riitä lähellekään, vaan meillä
pitää olla muiden muassa kiinalaisessa ympäristössä korkeakoulututkintonsa
suorittaneita asiantuntijoita, kuten, managereita, insinöörejä, markkinoijia,
jne. Heistä kasvavaa meidän teollisuuden Kiina-lähettiläisemme ja yritystoimintamme avaajat maassa.
Yliopistomaailmamme on vastannut idän mantereen haasteeseen muiden
muassa valtakunnallisella Aasia-ohjelmallaan ja Aalto-yliopisto yhteistyöllä singaporelaisten yliopistojen kanssa. Edellinen
perustuu etäopiskeluun ja jälkimmäinen oppilasvaihtoon. Laatu ja määrä eivät riitä nykytilaan.
Tunnettua on, että kiinalaisessa ympäristössä ulkomaalaisen opiskelijan
kasvoilla ei aina voi paistaa unelma. Mutta jos valtio sijoittaa 50000 euroa
opiskelijaa kohti vuodessa, se auttaa. Aalto-yliopisto viisaana toimijana voi
hoitaa asian niin, että sijoitus tuottaa valtiolle vipusijoittajana, mitä
sille kuuluukin.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti