Matematiikan osaamisen taso on entisestään laskenut, kirjoitti tänään HS. Tämä on vakava asia, sillä moni nykyajan käytännön työ edellyttää matematiikan osaamista, ei laudatur tasolla, mutta hyvällä tasolla. Ei siinä vielä kaikki, sillä yhteiskunnan menestymisen kannalta matematiikkaan ja sen erityisalan differentiaaliyhtälöihin perustuva keksinnöllisyys on keskeinen tulijalka btk:n kasvattamisessa.
Matematiikka
on siitä erityinen osaamisalue, ettei sitä voi osasta sinne päin, vaan tietty
sovellutus on hallittava virheettömästi. Huonollakin kielitaidolla saa asiat hoidetuksi
elekielellä höystettynä, matematiikassa ei. Sinne päin osaamien tuottaa suutta
ja sekundaa. Tilanteen tekee entistä hankalammaksi se, että todennäköisesti matematiikan
taantuman seurauksensa miellä on myös vanhempien sukupolvi, joka ei osaa neuvoa
lapsiaan tässä aineessa.
Nyt ei auta
muu kuin saada oppilaat harjoittelemaan kotanaan lisä tehtäviä, jos kouluopetus
ei riitä. Tämä on satavarma tapa oppia, jopa alan mestariksi. Heikko matematiikka
päätä ei ole olemassakaan.
Kommentit
Lähetä kommentti