Holkerin ja Ahon hallituksien aloittaessa
ns hallitun rakennemuutoksen yksityisen sektorin tehokkuuden paremmuutta
verrattuna julkiseen ei asetettu kyseenalaiseksi. Aho ja Lipponen omaksuivat mukisematta
tämä uusliberaalisen johtoajatuksen ja ryhtyivät muuttamaan eräitä virastoja yrityksiksi.
Tätä ajatusta oli vaikeaa vastustaa, koska julkisen hallinnon tehottomuutta, byrokraattisuutta, kankeutta, joustamattomuutta, hidasliikkeisyyttä, raskautta ja tie mitä olivat moittineet yliopistotutkijat, virastosuunnittelijat ja valtion talouden eri tarkastuselimet sekä oikeistopoliitikot ja –virkamiehet. Myös hatarat vertailut verrokkimaihin ja pintapuoliset hyviin käytäntöihin perehtymiset tulkitsisivat muutosta. Maaperä oli siis hyvin altis ja otollinen hallinnon suunnanmuutokselle.
Tätä ajatusta oli vaikeaa vastustaa, koska julkisen hallinnon tehottomuutta, byrokraattisuutta, kankeutta, joustamattomuutta, hidasliikkeisyyttä, raskautta ja tie mitä olivat moittineet yliopistotutkijat, virastosuunnittelijat ja valtion talouden eri tarkastuselimet sekä oikeistopoliitikot ja –virkamiehet. Myös hatarat vertailut verrokkimaihin ja pintapuoliset hyviin käytäntöihin perehtymiset tulkitsisivat muutosta. Maaperä oli siis hyvin altis ja otollinen hallinnon suunnanmuutokselle.
Vallitsi samanlainen reformikiihko kuin
nyt vanhushuollossa.
Se mikä tässä merkillistä on, ettei 30 vuoden kuluttua tänä päivänäkään ole onnistuttu tuottamaan relevanttia tietoa kumpi sektori on tehokkaampi palvelutuotannossa. Ainoastaan niillä aloilla, joiden toiminnasta kattavasti syntyy mitattavia suoritteita ja joihin ei liity julkisenvallan käyttöä, tuottavuus voi olla parempi yksityisellä sektorilla kuin julkisella, kuten autokatsastuksessa.
Vastaus kysymykseen löytyy lähes kokonaan poliittisesta arvomaailmasta. Karkeasti sanottuna, joka kannattaa uusliberalistista arvofilosofiaa, puolustaa yksityistämistä ja joka edellyttää hallinnolta luotettavuutta, ennakoivuutta ja oikeusvarmuutta puolustaa virastomallia.
Se mikä tässä merkillistä on, ettei 30 vuoden kuluttua tänä päivänäkään ole onnistuttu tuottamaan relevanttia tietoa kumpi sektori on tehokkaampi palvelutuotannossa. Ainoastaan niillä aloilla, joiden toiminnasta kattavasti syntyy mitattavia suoritteita ja joihin ei liity julkisenvallan käyttöä, tuottavuus voi olla parempi yksityisellä sektorilla kuin julkisella, kuten autokatsastuksessa.
Vastaus kysymykseen löytyy lähes kokonaan poliittisesta arvomaailmasta. Karkeasti sanottuna, joka kannattaa uusliberalistista arvofilosofiaa, puolustaa yksityistämistä ja joka edellyttää hallinnolta luotettavuutta, ennakoivuutta ja oikeusvarmuutta puolustaa virastomallia.
Kommentit
Lähetä kommentti