Kehityspolkuja on monenlaisia ja niin on myös
kehitystä. Tämä tulee mieleen Sipilän tavassa johtaa ensi alkuun hallitusta
johtoryhmänä samoissa työtiloissa, toki ministereiden lähimmät
virkamiesavustajat käsivarren päässä. Tästä ideasta on loitonnettu kilometrien
päähän, puoluetoreilla tapahtuviin huuteluihin puolien ja tosin.
970-luvulla Suomessa ihailtiin
japanilaisten kykyä muodostaa hallitus pyöreän pöydän ääressä puhtaalta
pöydältä ilman edellisen hallituksen ministeriöjaon painolastia.
Suomessa ketterän ja yhteen hiilen
puhaltavan hallituksen muodostamistavasta vain haaveiltiin ennen Sipilää. Hän yritti
sitä ilmeisen tosissaan hallituksensa alkumetreillä. Nyt jäljellä ei ole muuta
kuin poliittista ja lapsellista kinastelua kuka kukin nokittaa etujen jakamisessa
ja jakamatta jättämisessä äänestäjäkunnalleen. Päivähoitomaksun ruljanssiriihi kirkuu
kansalle tätä puolueiden valtapoliittisista retoriikkaa, mikä vain syö
hallituksen päätehtävää lisätä kansakunnan elinvoimaisuutta.
Tällaisen politikoinnin
vähentämiseen Suomessa on kyllä viime vuosina kaavailtu valtioneuvostovirastoa.
Siihen olisi koottu hallitus ja sen ydin avustajakunta tiiviin yhteistyön ja
sitouttamisen mahdollistavaan toimintamalliin ja työskentelytilaan. Tämän
prosessin aikaan saaminen näyttää vievän vuosikausia, ehkä vuosikymmeniä.
Tutkimusten ulkopuolelta
rekrytoitu on usein pätevämpi, kuin sisältä tullut johtaja. Tämän sanotaan
pätevän etenkin perheyrityksiin.
Tässä suhteessa puolueita voidaan
ainakin etäisesti verrata perheyrityksiin ja Sipilää aluksi ulkopuolelta
tulleeseen johtajaan. Nyt tämä kortti on käytetty ja Sipilä on tavallinen
kuolevainen hallituksen johtamisessa, huonompi kuin ”karkuri” Katainen.
Tuskinpa kenenkään muun kuin täysin kokemattoman ja naivisti poliittiseen johtamiseen
kuin Sipilän mieleen, olisi välähtänyt panna uuden hallituksen jäsenet istumaan
alkukuukausiksi istumaan samoihin tiloihin laatimaan toimintasuunnitelmaa,
tutustumaan toisiinsa ja sitoutumaan tulostavoitteisiinsa.
Kokonaisuudessa tämä tapaus osoittaa kuin vaikea vastustaja neutraalin hallinnon
perintö on ja kuinka pinttyneitä poliittisen johtamisen muodot ja maneerit
ovat.
Kommentit
Lähetä kommentti