Nuorena poikana kuuluminen vanhoillislestadiolaisten (HS 30.618 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005738325.html)
piireihin tuntui silloin luonnolliselta ja elämän meno heidän seurassaan ei
ollut sen kummallisempaa kuin mitä eläminen maaseudulla syrjässä kirkonkylästä
oli kellä tahansa. Jälkeenpäin ajatellen ehkä seurojen pitojärjestelmä oli
kaikkein omalaatuisin tuoden esille arki elämiseen tapoja ja niiden kautta eri
tunnetiloja, joita en ole saanut myöhemmin nähdä ja kokea. Kokemuksillani ei
tienkään ole minkäänlaista yleistettävyysarvoa.
Isän puoleiset isovanhempani ovat tässä keskiössä primusmoottoreina.
Heidän talonsa pirtissä pidettiin säännöllisesti seuroja. Edellisenä päivänä me
nuoret jouduimme kantamaan makasiinista, kuten vahan kaupan varastotilaa
kutsuttiin, matalat ruskeat polttoöljyllä haiset penkit pirttiin lämpiämään.
Näitä nelimetrisiä lankku istuimia oli noin 15 kappaletta.
Sitä ennen oli käyty runsaasti kalliita puhelinkeskusteluja
yhdistyksen johtohenkilöiden kanssa saarnamiehen ja hänen apulaisensa
valinnasta, sillä varsinkin isoäiti ei syystä tai toisesta sallinut kuin omat
suosikkinsa puhumaan. Maallikkosaarnaajat Kämäräinen ja Hintsala kävivät usein
puhumassa, vaikka Kämäräisen lahjat olivat mummon mukaan huonot. Täytyy
kunnioittaa näitä miehiä, jotka kansakoulupohjalta, Kämäräinen kauppias ja
Hintsala maanviljelijä, tulkitsivat raamattua saaden kokousväen joskus
haltioitumaan.
Saarna alkoi virrenveisuulla, jonka jylinä tuntui uskomattoman
moniääniseltä ja niin voimakkaalta, että navetassa ja tallissa alkoivat elukat
tömistellä. Tämän jälkeen saarnamies silmäili kuulijakuntaa, joka pompat ja
puserot päällä istui polvet koukussa hiiren hiljaa paikoillaan kuin peläten
alkaako se häneltä kyselemään. –Täältä näyttää puuttuvan Savikon isäntä, vaikka
lupasi tulla, saattoi saarnaaja tokaista.
Kun puhuja alkoi rapistella papereitaan seuraväki huohahti helpottuneena,
enää ei kuulusteltaisi.
Tämän jälkeen tilaisuus jatkui rukouksella, jossa Jeesuksen ja
Kristuksen perintöverellä synnit puhdistetaan ja annetaan anteeksi. Varsinainen
saarna oli aluksi rauhallista, mutta äänekästä raamatun kohdan selittelyä, jonka
jossain kohdassa saatettiin viitata johonkin kuulijaan niin selkeästi, että se
tuntui. –Älä varasta on katekismuksen yski meitä kaikkia koskeva käsky, niin
myös Pöksän isäntää, saattoi puhuja tuomita. Siten seurasi pitkähkö tasainen ja
korkealla äänellä saneltu teksti, joka ennakoi saarnan ensimmäistä huipennusta.
Saarnamies nousi seisten julkistamaan ääni mahtavaksi pauhuksi paisuneena. –Jos ette tee parannusta ja pyydä syntejänne
anteeksi, Jeesus Kristus langettaa ikuisen helvetin tulen lieskat teidän,
lastenne, lastenlapsienne ja lastenlastenlapsienne päälle aina neljänteen
polveen saakka. Tässä vaiheessa alkoivat ensimmäiset katumusäänet kuulua. Etupäässä
vanhat naiset kuka hillitysti kuka äänekkäästi voivotteli syntejään. Sanoista
ei yleensä saanut selvää, mutta katumusta oli. Saarnan edetessä saman kaavan
mukaan rupesi tapahtumaan jo kaatuilua. Se oli sillä tavalla hallittua, että
aina oli joku vastaan ottamassa kaatujaa. Saattoi myös tapahtua, että lahkoon
kuulumaton isäntämies tuli uskoon ja seisaalta seisten tunnusti syntejään,
muttei mitenkään eriteltynä ja armoa Jeesuksen edessä. Tällainen oli suuri
tapaus, josta puhuttiin kylällä pitkään. Tätä pidettiin ainoana tapana pyrkiä
vanhoillislestadiolaisten jäseneksi. Tällainen oli tosi uskovainen.
Erään kesäisen saarnatilaisuuden jälkeen, kun istukselin ulkona
rahilla, saarnamies ja isoisä tulivat epämääräisellä ryminällä muutamat raput
alas kartanolle noin metrin päähän minusta, isoisä tukka hajallaan. –Nyt ei
enää Kalle vainoa sinua, vaan kaikki synnit on annettu anteeksi neljänteen
polveen saakka. Kymmenvuotiaana en ymmärtänyt, mitä he sanoivat. Nyt
jälkeenpäin tajuan, että saarnamies oli saanut kuulla kyläläisiltä isoisäni
keksimät ikäviä temput minun vahingoittamiseksi (Konsultin muistelmat), Pekka
Huttunen, 2011).
Saarnamies vietiin illalla syömään talon suurimaan huoneeseen
Ameriikan mattojen peittäessä lähes koko lattian. Joskus saarnamies vaati, että
joku naisista tulisi häntä yöllä lämmittämään (Ei koske Kämäräistä ja
Hintsalaa). Tällaiset vaatimukset talossa tyrmättiin yksimielisesti, mutta
lämmittäjä oli muualla yleinen tapa.
Kommentit
Lähetä kommentti