Siirry pääsisältöön


2207. Vanhoillislestadiolaisten seuroissa armolahjaa anomassa


     Nuorena poikana kuuluminen vanhoillislestadiolaisten (HS 30.618 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005738325.html) piireihin tuntui silloin luonnolliselta ja elämän meno heidän seurassaan ei ollut sen kummallisempaa kuin mitä eläminen maaseudulla syrjässä kirkonkylästä oli kellä tahansa. Jälkeenpäin ajatellen ehkä seurojen pitojärjestelmä oli kaikkein omalaatuisin tuoden esille arki elämiseen tapoja ja niiden kautta eri tunnetiloja, joita en ole saanut myöhemmin nähdä ja kokea. Kokemuksillani ei tienkään ole minkäänlaista yleistettävyysarvoa.
     Isän puoleiset isovanhempani ovat tässä keskiössä primusmoottoreina. Heidän talonsa pirtissä pidettiin säännöllisesti seuroja. Edellisenä päivänä me nuoret jouduimme kantamaan makasiinista, kuten vahan kaupan varastotilaa kutsuttiin, matalat ruskeat polttoöljyllä haiset penkit pirttiin lämpiämään. Näitä nelimetrisiä lankku istuimia oli noin 15 kappaletta.
    Sitä ennen oli käyty runsaasti kalliita puhelinkeskusteluja yhdistyksen johtohenkilöiden kanssa saarnamiehen ja hänen apulaisensa valinnasta, sillä varsinkin isoäiti ei syystä tai toisesta sallinut kuin omat suosikkinsa puhumaan. Maallikkosaarnaajat Kämäräinen ja Hintsala kävivät usein puhumassa, vaikka Kämäräisen lahjat olivat mummon mukaan huonot. Täytyy kunnioittaa näitä miehiä, jotka kansakoulupohjalta, Kämäräinen kauppias ja Hintsala maanviljelijä, tulkitsivat raamattua saaden kokousväen joskus haltioitumaan.
     Saarna alkoi virrenveisuulla, jonka jylinä tuntui uskomattoman moniääniseltä ja niin voimakkaalta, että navetassa ja tallissa alkoivat elukat tömistellä. Tämän jälkeen saarnamies silmäili kuulijakuntaa, joka pompat ja puserot päällä istui polvet koukussa hiiren hiljaa paikoillaan kuin peläten alkaako se häneltä kyselemään. –Täältä näyttää puuttuvan Savikon isäntä, vaikka lupasi tulla, saattoi saarnaaja tokaista.  Kun puhuja alkoi rapistella papereitaan seuraväki huohahti helpottuneena, enää ei kuulusteltaisi.
     Tämän jälkeen tilaisuus jatkui rukouksella, jossa Jeesuksen ja Kristuksen perintöverellä synnit puhdistetaan ja annetaan anteeksi. Varsinainen saarna oli aluksi rauhallista, mutta äänekästä raamatun kohdan selittelyä, jonka jossain kohdassa saatettiin viitata johonkin kuulijaan niin selkeästi, että se tuntui. –Älä varasta on katekismuksen yski meitä kaikkia koskeva käsky, niin myös Pöksän isäntää, saattoi puhuja tuomita. Siten seurasi pitkähkö tasainen ja korkealla äänellä saneltu teksti, joka ennakoi saarnan ensimmäistä huipennusta. Saarnamies nousi seisten julkistamaan ääni mahtavaksi pauhuksi paisuneena.  –Jos ette tee parannusta ja pyydä syntejänne anteeksi, Jeesus Kristus langettaa ikuisen helvetin tulen lieskat teidän, lastenne, lastenlapsienne ja lastenlastenlapsienne päälle aina neljänteen polveen saakka. Tässä vaiheessa alkoivat ensimmäiset katumusäänet kuulua. Etupäässä vanhat naiset kuka hillitysti kuka äänekkäästi voivotteli syntejään. Sanoista ei yleensä saanut selvää, mutta katumusta oli. Saarnan edetessä saman kaavan mukaan rupesi tapahtumaan jo kaatuilua. Se oli sillä tavalla hallittua, että aina oli joku vastaan ottamassa kaatujaa. Saattoi myös tapahtua, että lahkoon kuulumaton isäntämies tuli uskoon ja seisaalta seisten tunnusti syntejään, muttei mitenkään eriteltynä ja armoa Jeesuksen edessä. Tällainen oli suuri tapaus, josta puhuttiin kylällä pitkään. Tätä pidettiin ainoana tapana pyrkiä vanhoillislestadiolaisten jäseneksi. Tällainen oli tosi uskovainen.
     Erään kesäisen saarnatilaisuuden jälkeen, kun istukselin ulkona rahilla, saarnamies ja isoisä tulivat epämääräisellä ryminällä muutamat raput alas kartanolle noin metrin päähän minusta, isoisä tukka hajallaan. –Nyt ei enää Kalle vainoa sinua, vaan kaikki synnit on annettu anteeksi neljänteen polveen saakka. Kymmenvuotiaana en ymmärtänyt, mitä he sanoivat. Nyt jälkeenpäin tajuan, että saarnamies oli saanut kuulla kyläläisiltä isoisäni keksimät ikäviä temput minun vahingoittamiseksi (Konsultin muistelmat), Pekka Huttunen, 2011).
     Saarnamies vietiin illalla syömään talon suurimaan huoneeseen Ameriikan mattojen peittäessä lähes koko lattian. Joskus saarnamies vaati, että joku naisista tulisi häntä yöllä lämmittämään (Ei koske Kämäräistä ja Hintsalaa). Tällaiset vaatimukset talossa tyrmättiin yksimielisesti, mutta lämmittäjä oli muualla yleinen tapa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3307. Ylen Jälkiviisaat raivostui

Karvala vetosi Kälviän kunnan kokeiluun, jossa pojat pantiin kanalaan katsomaan, kuinka kanat munivat ja pillin soidessa emäntä otti suurimmat munat ja vei ne punnittaviksi osuuskauppaan, jonka hoitaja lahjoitti ne illan hämyn tulessa ison talon palkollisille. Jäsenet Uljas, Perho ja Karvala kiivailivat, kuinka naiset ja ennen kaikkea tytöt eivät pääse eteen päin urallaan, kun pojat vievät työpaikat suuhunsa kuin mansikat metsiköstä. Tähän Uljas ehdotti, että pojille pitää perustaa oma matematiikka, joka sisältää vain ykkösiä ja nollia. Kaikki Jäsenet olivat samaa mieltä, että työssä pitää vallita tasa-arvo. Ja niinpä Uljas ehdotti, että kaikkein lantalapioiden varsi oli katkaistava saman mittaiseksi, koska kaikki tällä tavalla kaikki saisivat sontaa samalla mitalla. Tähän Karvala ei suostunut, vaan vaati superlapion käyttöön ottamista kaikille 40-vuotiaille poikamiehille, koska sillä tavalla heidän yhteiskuntakelpoisuutensa kehjettysi Ruotsin Reserviläisliiton vaatimalle tasolle. Tähä

3310. Ylen Jälkiviisaat oli hyvin vihainen Soinille

Ylen Jälkiviisaat oli viimoissaan, kun presidentiksi ei valittu kaikkien jyväjemmarien tuntemaa lihansyöjä Tehniä, vaan Studerius. Tämä mies on Soinin sanoin niin suuri, että mennessään Pohjanmaalle hänet pitää pönkätä latoon tunniksi ennen Laihian torin puhettaan. Saman latoon, jossa Sipilä harjoitteli valtiopäivien avauspuhettaan. Siksi siitä tuli sutta ja silppua, vaikka silppukone oli huollossa Keravalla. Kun kaikki alkaa mennä pieleen, siinä mene matalaksi myös Limingan pellot paljastaen samalla kepun suuren haaveen rakentaa mainitun pitäjän merenrantaan Euroopan suurimman lentokentän tuomaan kepun äänestäjiä Kongosta Kulmunia äänestämään. Tästä ladosta tulee myöhemmin pyhäinjäännös inspiroimaan, kuinka puolue paisuttuaan isoksi voi myös samoilla tulilla näivettyä sitruunaksi ilman, että äänestäjät eivät huomaa mitään, sillä niin suuri oli pelko vielä tupailloissakin.  Tällä välin kaikki nuoret miehet olivat jo Mäntsälän kohdalla menossa heinäseipäät olalla etsimään kesämökkejä, j

3237. Ylen eilinen A-talk oli Orpolle floppi, Henrikssonille timantteja

Ylen eilinen A-talk oli pääministeri Orpolle yhtä kujanjuoksua. Hän aloitti monta kertaa urheasti saman tosi virren, kuinka Suomi selviää vain työteolla velkaantumisen ollessa hurja 10 miljardin luokka vuodessa ja korkomenojen kivutessa lähes neljään miljardiin, jne. Saman aikaan Lindtmanin kertasi kerta toisen perään, kuinka yksinhuoltaja Liisalta viedään tuhkatkin pesästä, kun työttömyysturvasta leikataan ja yksinhuoltaja vähennystä typistetään ja ruoan hinta nouse pilviin ja saman aikaisesti rikkaiden verotus kevenee. Tämän levy pyöriessä jatkuvasti Lindtmanin sanoittamana Orpon ilme vaihteli uskollisen papin ja käytettyjen huonekalujen välittäjän ilmeiden välillä. Lopulta vieressä istuva Anna Maja Henriksson otti kylmästi Orpon paikan tämä jäädessä sivustakatsojaksi alkaen rauhallisesti kohta kohdalta käydä läpi, mitä hallitus tekee, jotta iskut eivät osuisi samoin köyhiin ja vähäosaisiin. Henriksson pelasti Orpon katastrofilta.  

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *