Koulutus
oli suuri mahdollisuus sekä operatiiviselle että strategisen johtamiselle, koska
koulutuksella annetut opit ohjasivat kenttähenkilöstön päivittäistyötä. Tätä oikeusministeriön
pitäisi miettiä, kun se pohtii tuomareiden kouluttamista.
Vai
oliko niin, että ministeriö oli jäävi kouluttaman tuomareita? Mielenkiintoinen oli
myös havainto ministeriöiden ylimmän johdon ja osastojen johdon tulostavoitteiden
asettamisessa tapahtuneessa kehityksessä.
Aiemmin
ministeriöiden ylimmän johdon tavoitteet syntyivät poimimalla osastojen keskeiset
tavoitteet yhteen. Nyt oli kuitenkin vahvoja näyttöjä, että ylin johto asetti strategioita
ja tulostavoitteita, jotka ohjasivat osastojen toimintaa ja koko hallinnonalan toimintaa.
Eli oli olemassa strategioita, jotka eivät noudattaneet osasto- ja sektorijakoa.
Tämä
lisäsi tarvetta uudistaa ministeriöiden sisäisiä toiminta- ja johtamismalleja. Nyt
oltiin jotenkin hämillään näissä kysymyksissä. Ministeriöt, jotka olivat siirtyneet
linjajakoon, olivat muuttamassa takaisin osastojakoon toimistoineen.
Moni
ministeriö kampaili suuruutensa kanssa ja oli vahvoja paineita siirtää operatiivisia
tehtäviä ministeriön alaisiin hallintoyksiköihin. Ilmeisesti tämä avaisi myös mahdollisuuksia
ministeriöiden rakenteiden uudistamiselle.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti