Yksi mätä omena ei pilaa Suomen vanhustenhoitoa. Ylen ohjelma
”Hoivakoti kuntoon” antaa toivoa Suomen vanhustenhoidolle. Perheyritysten
ylläpitämissä pienissä hoivakodeissa, suurimmalla osalla laatu on ollutkin hyvä.
Tuore Gobal Age Watch-indeksi antaa Suomelle sijan 15.
Mosambik on viimeisellä sijalla 96. Suomea kuitenkin pudotti vanhusten matalat
eläkkeet ja yleisen asumisen kalleus, ei siis itse vanhustenhoito.
Totuus yksityisestä vanhustenhoidosta 28. 9 TV 1 antoi
Ruotsin hoivaketju Caremasta synkän kuvan. Yrityksen tunnusanoja ovat: hyvä
päivä, turvallisuus, aina paikalla, jatkuvuus. Yrityksen palvelusopimuksessa esimerkiksi Tyresön kunnan kanssa laatumittareita
ei juuri ole eikä sanktioita sopimusrikkomuksista. Careman Koppargårdenissa
kaatuillaan, kuihdutaan, kärsitään kivuista ja kakkavaipoista. Tällöin Caremalla
onkin näennäisen hyvät perusteet
raportoida omaisille, että asiakas on tullut aggressiiviseksi, kontaktia
ei saada.
Pienet perheyritykset eivät olekaan Suomen vanhustenhoidon
uhka, vaan Careman kaltaiset globaalit ketjuyritykset. Niiden omistajat ja johto
ovat avoimesti riskisijoittajia. Tuotto-odotus
on tuplata voitto kahdessa vuodessa.
Näissä suurissa ketjuyrityksissä palvelun laadun turvaamiseksi
ja hinnan kohtuullistamiseksi ei auta kuin huomattava valvonnan lisääminen.
Kuvaavaa on, että kunnan luvattua henkilökunnalle koulutusrahaa suuryritys käytti
sen omiin kuluihinsa.
Valvonnan lisääminen tarvittaviin mittoihin saattaa tulla
kunnalle niin kalliiksi, ettei ole järkevää ostaa näitä palveluja. Vielä
vähemmän se kannattaa yhteiskunnalle, jos otetaan huomioon julkiset avut
tontteihin ja muihin vanhushuollon vaativiin investointeihin.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti