Suomi voitti Kroatian koripallossa, hyvä. Koripallossa korostuu sen kolmiulotteisuus ja nopeus. Se tekee pelistä luovia ratkaisua mahdollistavan joukkuelajin. Jääkiekossa tämä elementti on vähemmän vaikuttamassa pelinkulkuun, toki sen huippusuoritukset vaativat pelaajalta taitoa ja luovuutta. Pesäpallossa strategien tilanne kehittyy vähitellen. Koripallossa harmillinen tekijä, kuten myös lentopallossa on pelaajan pituuden korostuminen hyvän pelaajan ominaisuuksissa. On poikkeus, sillä lyhyet pelaajat voivat olla tehokkaita nopeutensa ansiosta, vaikka takamiehinä. Joskus tuntuu siltä, että unohdetaan fyysisen kiihtyvyyden merkitys Metrin eron saaminen lähdössä voi ratkaista monessa lajissa suorituksen lopputuloksen. Ehkä vielä harvempi muistaa voima F = ma, jossa m on massa ja a kiihtyvyys. Kun yhtälö kirjoitetaan toiseen muotoon a=F/m, niin kiihtyvyyden parantamiseksi kannatta hankkia voimaa, joka ei liikaa kasvata massaa. Kokeneet urheilijat tietävät, miten tämä tehdään. Aikoinani hankin jalka voimia ullakolle tehdyllä rissojen ja köyden avulla toimivalla vetolaiteella, jolla nostin 100 kiloa sarjalla 1,2,3,4,5,6,7,8,9, 9,8,7,6,5,4,3,2,1. Tämä ansiosta pystyin satakahdeksankymmen senttisenä donkkaamaan. En kerro tätä itseni tähden, vaan niiden tähden, jotka lyhyitensä takia kokevat, ettei heille sovi tietty joukkuepeli, koska varressa ei ole riittävästi mittaa. He voivat kotikutoisesti tehostaa jalkalihaksiaan. Ponnistusvoima lisää pituutta.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti