Toinen vainaja
makasi kolarin jäljiltä oikeanpuoleisella ojan penkereellä kasvot ylöspäin. Toinen
poliisi tutki rekisterikilven numeroita, aivan kuin ne olisivat ratkaisu toisen
vainajan henkilöllisyyteen. Yksi kolarin uhri oli tällä välin noussut seisomaan
katsellen epäluuloisesti kolmea konstaapelia. Kolmas poliisi tarkasteli jarrutusjälkiä
mittaillen niitä askeleillaan huutaen nuoremmalle konstaapelille, että kymmenen
metriä. Päivä paistoi pilvihattaran läpi saaden metsän reunaan rajautuvan peltoaukeaman
näyttämän valtavalta kauniilla ruskea raiteisella pöytäliinalla koristetulla pitopöydältä.
Poliisiauto oli pysäköity valtatieltä lähtevän kujan rummun jatkeelle. Poliisi ei pudisti epäillen päätään väittäen jarrutusjälkien
olevan vähintään 15 metriä. Kumpikin meni hakemaan autosta teräksistä mittanauhaa
ja jäivät hetkeksi väittelemään kummalla oli oikeat lukemat. Mittanauhaa tarkasteleva
konstaapeli hätisteli vironnen vainajan kauemmaksi ojan toiselle puolelle rauhoittumaan
samalla kun juotti toiselle kolarissa olleelle kenttäpullosta vettä ja tarjoisi
vähän myöhemmin Boston tupakkaa, Ohi kulkeva liikenne ruuhkautui autoilijoiden hiljettäessä
vauhtia, niin että jono oli jo puolen kilometrin mittainen. Tällä välin oli pilvet
repeilleet ja idän suunnasta nousi uhkaavia mustia ukkospilviä. Tästä säikähtyneenä
johtava polisi keskeytti operaation tältä päivältä.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti