Pisa-tutkimuksien mukaan suomalaisen koululaisten ja opiskelijoin kiinnostus matematiikkaan näyttää hyytyvän. Samaa osoittaa päivän mediakeskustelut. Tämä on huolestuttava suuntaus.
Yhteiskunta ja sen ilmiöt ja toimintatavat muuttuvat yhä monimutaisemmiksi. Tähän kuvaa ei oikein sovi fraasi "lyhyen matematiikkani mukaan".
Käytännössä ei ole pitkä ei lyhyttä matikkaa. On vain tarve jäsentää kokonaisuutta, sen elementtejä ja näiden riippuvuussuhteita. Monelle arkijärkeily näyttää riittävän tähän, mutta tunteet voivat hulmauttaa virhepäätelmiin, bisnesidea voi mennä pieleen.
Matematiikan perusteet, kuten prosentti- ja murtolukulaskemien, yhtälön muodostaminen ja ratkaisemien sekä kohtuullinen päässälaskutaito, pitäisivät olla ainakin joten kuten kunnossa.
Toisaalta tavallisen matematiikan tason hallinta on vain yksi ajattelutavan sektori. Elämä ole yhtä suurta laskusääntöä. Matemaattisen ajattelun painottamien liika voi johtaa ihmisen jumiutumisen pelkkiin omiin laskelmiinsa. Mutta matematiikka on mainettaan parempi renki.
Pitkälle vietynä matematiikka on puhdasta absraktisointia, jonka menetelmiä voidaan soveltaa muiden muassa digitalisoinnissa.
Yhteiskunta ja sen ilmiöt ja toimintatavat muuttuvat yhä monimutaisemmiksi. Tähän kuvaa ei oikein sovi fraasi "lyhyen matematiikkani mukaan".
Käytännössä ei ole pitkä ei lyhyttä matikkaa. On vain tarve jäsentää kokonaisuutta, sen elementtejä ja näiden riippuvuussuhteita. Monelle arkijärkeily näyttää riittävän tähän, mutta tunteet voivat hulmauttaa virhepäätelmiin, bisnesidea voi mennä pieleen.
Matematiikan perusteet, kuten prosentti- ja murtolukulaskemien, yhtälön muodostaminen ja ratkaisemien sekä kohtuullinen päässälaskutaito, pitäisivät olla ainakin joten kuten kunnossa.
Toisaalta tavallisen matematiikan tason hallinta on vain yksi ajattelutavan sektori. Elämä ole yhtä suurta laskusääntöä. Matemaattisen ajattelun painottamien liika voi johtaa ihmisen jumiutumisen pelkkiin omiin laskelmiinsa. Mutta matematiikka on mainettaan parempi renki.
Pitkälle vietynä matematiikka on puhdasta absraktisointia, jonka menetelmiä voidaan soveltaa muiden muassa digitalisoinnissa.
Minua auttoi uralla eteen päin virastoon perustettu laskentatoimen kehittämisryhmä. Sen tehtävänä oli kehittää virastoon sisäisen laskennan sovellutus ja kouluttaa sitä viraston eri yksiköille. Tästä ryhmästä muodostui minun korkeakoulu, koska siinä pohdittiin kolmen vuoden ajan millaisen suunnittelu- ja seurantajärjestämän virasto tarvitsee. Samalla piti kehittää johtamisjärjestelmä johtoryhmineen. Jouduin kouluttamaan ympäri Suomen piirihallinnossa johtamista ja sen apujärjestelmiä. Jouduin kouluttamaan myös Valtion Koulutuskeskuksessa ehkä sadoissa eri tilaisuuksissa johtamista ja sen apujärjestelmiä. Kirjoitin muutaman alaa käsittelevän kirjan, joista yksi päätyi pro ekonomia ehdokkaaksi.
PS Matematiikka tarjoaa hyvän perustan johtamisen kouluttamiseen ja konsultointiin.
Kommentit
Lähetä kommentti