Ylen-aamu
ohjelmassa yhtenä aiheena oli päätöksenteon ongelmat. Sen kuuluminen vanhaan seminaarikaman
arkistoon ei tee siitä mitenkään mollattavaa, päinvastoin se on aina lähellä kyttäämässä
jokaisen olkapään takana. Esimerkkinä käy hyvin ohjelaman vieraan psykologi
Satu Pihlajan vertaus marketin jäätelöaltaan ympärillä pyörimiseen, millaisen kaloria
posauksen vatsaansa täytteeksi sieltä tunkee.
Ei millään
pahalla, mutta päätöksen teko on mitä suuremmassa määrin tilanneriippuvainen. Kun
sanoo sana sanan, se on päätös, mutta se on niin luonnollinen ja sisään rakennettu
elementti kommunikoinnissa, ettei sitä voi erottaa puhumisen informaatiovirrasta
erilleen. Jos sana on loukkaava tai ilmaisuvoimainen, se luonnollisesti erottui
sanavirrasta herättämällä reaktioita, muttei sen takia, että se on päätös, vaan informaatiomerkityksensä
takia.
Koontzin
ympyrässä suunnittelu, päätöksenteko, toimenpano ja valvonta on asetettu ympyrän
neljäsosien nimiksi kuvaa päätöksen teon prosessiluonnetta. Tämä ei ole mikään
uraauurtava näkemys, mutta kuvaa päätöksentekoon kuuluvia muita elementtejä.
Arkielämässä
prosessiluonteet voi heittää hiiteen ja puhua vain terveestä järjestä, jota
kaikki ovat saaneet niin paljon, etteivät halua sitä enempää kuin heillä sitä on.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti