Toivottavasti
ruipelo ei valehdellut. Tämä yksittäisen kuvitteellinen keskustelu kuvaa ihmiskehon
nykyihanteita. Vanha horisija sanoisi, että ennen oli toisin. Ei miehet rautaa
olleet, mutta he olivat toisenlaisia. Vanhat sotajermut saunassa näyttelivät
vammojaan ja sirpaleiden rumiksi repimä haavoja, joiden jäljiltä rautaa oli
milloin keuhkoissa, kaulassa ja peräaukon seudulla. Eli on jonkin verran perää hokemassa,
että ennen miehet olivat rautaa jne. Lihakset olivat mitä olivat, mutta valtion
antamia pientilamaita raivatessa luun päälle oli kummasti alkanut kertyä
lihasmassa. Se oli hevosen ja vaimon lisäksi ainoa talon tosi tarpeellinen energiapankki.
Nyt tätä
lihasmassaa pumpataan saleilla puntit punaisina, missä penkki ennätys on naisen
ja miehen mitta. Näin saadun lihasvoiman
energian tuotto koestetaan kruisailuauton ratissa ja illan pimetessä diskojen
jumputuksessa. Hiki virtaa ja yläruumis kiiltää. Aamun tunneilla on vielä voimaa
huutaa kuulle.
Näin voi
puhua mies, joka voimat ja nopeudet aikoinaan punnittiin kuulan työnnön ja moukarinheiton
ennätyksinä lähes ainoan voimaharjoituksen muodostaessa oman kehon painon
käyttö vastavoimana. Jos yhdellä jalalla hyppii 200 kerta per jalka per päivä
niin korkealle kuin pääsee, voi olla varma, että se kehittää jonkin verran
jalkojen, selän ja vatsan lihaksia. Huono puoli asiassa oli, että se jo silloin
näytti ulkopuolisten silmissä naurettavalta. Nythän lankuttajat hommaisivat
tällaisen miehen mielisairaalaan.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti