Päivän Helsingin Sanominen mukaan maassa on liika poroja. Jäkälä ei riitä 200.000 porolle. Tarvitaan ruokkimista.
Porojen liiallinen määrä luonnon kantakykyyn nähden on tiedetty jo vuosikymmeniä. Ongelmaa ei ole saatu ratkaistua. Syy siihen on, että porotalous on tärkeä paikallinen elinkeino, jossa on paljon ristiriitaisia näkökulmia. Porotaloudessa tilannetta voidaan verratta valtion päätökseen, jossa maanviljelijöiden peltoalla supistettaisiin. Siitä syntyy poru.
Toinen porotaloutta ja matkailua uhkaava tekijä on kaivostoiminta. Talvivaarasta huolimatta pohjoisen kaivosteollisuus on massamme tulevaisuuden ala, joka jo nyt kasvattaa bkt:tä sadoilla miljoonilla euroilla.
Kolmas horisonttisissa häämöttävä peikko paikallisille elinkeinoille on Jäämerirata-hanke. Suunnittelijoiden pöydillä on kolme eri ratareittiä: käsivarresta Norjan rannikolle, päälakia kohti Kirkkoniemelle ja Sallan kautta Alakurttiin. Jälkimmäinen on juuri nyt vahvoilla Nojan nostettua Soklin kaivoksen bisnespöydälle.
Jäärata-hanke ei ole Suomen käsissä. Se on vain velhojuomaa tarjoava visio. Porotalous ja matkailu sen sijaan ovat realismia. Tavalla tai toisella niiden elinvoimaisuus on turvattava.
Porojen liiallinen määrä luonnon kantakykyyn nähden on tiedetty jo vuosikymmeniä. Ongelmaa ei ole saatu ratkaistua. Syy siihen on, että porotalous on tärkeä paikallinen elinkeino, jossa on paljon ristiriitaisia näkökulmia. Porotaloudessa tilannetta voidaan verratta valtion päätökseen, jossa maanviljelijöiden peltoalla supistettaisiin. Siitä syntyy poru.
Toinen porotaloutta ja matkailua uhkaava tekijä on kaivostoiminta. Talvivaarasta huolimatta pohjoisen kaivosteollisuus on massamme tulevaisuuden ala, joka jo nyt kasvattaa bkt:tä sadoilla miljoonilla euroilla.
Kolmas horisonttisissa häämöttävä peikko paikallisille elinkeinoille on Jäämerirata-hanke. Suunnittelijoiden pöydillä on kolme eri ratareittiä: käsivarresta Norjan rannikolle, päälakia kohti Kirkkoniemelle ja Sallan kautta Alakurttiin. Jälkimmäinen on juuri nyt vahvoilla Nojan nostettua Soklin kaivoksen bisnespöydälle.
Jäärata-hanke ei ole Suomen käsissä. Se on vain velhojuomaa tarjoava visio. Porotalous ja matkailu sen sijaan ovat realismia. Tavalla tai toisella niiden elinvoimaisuus on turvattava.
Kommentit
Lähetä kommentti