Ylen Jälkiviisaissa paikalle raahattu homepartainen turkin hihaan tirkistelevä amanuenssi kertoi Soiniin terävästi katsoen, että Espoon lahden omakotitalo eläväiset olivat paenneet Itä-Vantaan kullanetsijä Laaksolahden jäähalliin luullen siellä asuvan Pohjan pojan Ilkan pelastavan heidän laiskoilta meren rannan asukkailta. Keskustelu Ukrainan sodasta kääntyi Pasilan tornissa istuvan Ylen ylivalvojan määräyksestä Nuijasodan loppuvaiheiden käsittelyyn. Siinä Pohjalaiset nuijivat maanrakoon pelokkaat Espoolaiset. Etsittyään ensin vanhan kadettikoulun joka kerroksen ylös alas he löysivät Kalastajatorpan rappusilta majailevan miehen, josta ei saanut selkoa, pyrkikö hän sisään vain ulkovessaan. Sivullinen kuiskasi miehen olevan sen Mannerheimin veli, joka kirjoittaa nimensä kahdella ämmällä ja kolmella ärrällä. Mutta sittenhän mies on se Kymeen laaksosta mies, joka halkoi Suomena tuon puoleisen ja tämän puoleiseen Kemi - Kotka linjaan joutuen itse Suursaareen. Sivullinen ei tiennyt tosiasiaa, että joka kerran kävelee Munkkivuoren ympäri ei siteen muuta teekään elämässään paitsi, jos ei ole yksi vanhassa kadettikoulussa juuri pidettävän kymmenviikkoisen johdon seminaarin osallistuja. Huhu kertoo yhden henkilön pelastuneen seminaarilta valehdellen menevänsä ulos vilvoittelemaan, mutta olikin uinut Nesteen tornin parkkipaikalle ja siitä autolla Nuijamaalle.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti