Ylen Jälkidigi oli siinä määrin oman suuruutena vallassa, että päättäessään alkaa kilpailulle tekoälyä vastaan, se uskoi voittavansa älyn joka tuumakuuton alueella. Jäsen yksi pantiin tekoälyllä tuottamaan hänen käsityksensä politiikka Purrasta. Tekoäly vastasi Purran äänellä ja intonaatiolla, ettei hän ennen tähän leikkiin ryhdy ellei tekoäly panna tuottamaan Vennamosta lähtien puolueen kaikki hyvät teot kaikkiin medioihin nähtäviksi olkoot ne sitten kännykän tai teatterilavojen ruutuja tai mitä hyvänsä. Kostoksi liian helposta tehtävästä jäsen kaksi värkkäsi verhon takana tekoälyn tuottamaan kuvia, patsaita ja ääntä jäsen yhden viimeisen kymmen vuoden aikaisista tyttöystävistä. Kun tämä paljasti jäsenen kaksi seurustelleen jäsen yhden muinaisen tyttöystävän kanssa eikä lapsen saantikaan ollut mahdoton tyttöystävälle jäsen yhden kanssa, jäsen kaksi alkoi haukkua tekoälyä. Tästä suuttuneena tekoäly alkoi tulostaa kaikkien jäsen lapsien näköispatsaita eikä tulostamisesta tahtonut tulla millään loppua. Ja mikä ihmeellisistä, kun tulostettava materiaali alkoi loppua, tekoäly loi tyhjästä millään keinoilla tuohtumatonta uutta materiaalia. Huoneen tunnelma laskisi sitä mukaan nuottiviivan ala ceeta kohti, kun koko huone täyttyi täydellisesti ihmiskehoa muistuttavista kauniisti pukeutuneista ihmisfiguureista. Tässä vaiheessa sekä ohjelman tuottaja että sen jäsenet ryntäsivät kirkuen kuka minnekin.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti