Ylen Jälkinäytös on tehnyt aloitteen, että suomalaisille aletaan jakamaan määräyksiä pakollisille valtion toteuttamille kulttuurivalistuskursseille, jotta kansalaisten kyky nauttia Porthanian WC-seinillä olevista postoutmodernista piirrosinstallaatioista olisi mahdollisimman suuri. Tätä tarkoitusta varten haastatellaan 1960 ja 1970-luvun opiskelijoita, sikäli kun heitä on vielä elossa, ja etenkin niitä tuhansia, jotka vieläkin jatkavat samalla opinuralla dekaanin erityisluvilla. Piirroksista otetaan valokuvat, koska teekkarit kateudessaan suunnittelevat kuvien tuhoamista. Pohjalainen osakunta voiton huumassaan on alkanut myymään jonotuslippuja yliopiston päärakennuksen II kerroksen jonoon dekaanin luo, joka voi sopivaksi katsomaltaan fuksilta kieltää pääsyn Manalaan. Koska teologisen tiedekunnan opiskelijat olivat sekoittaneet Manalan Kanalaan, oikean Manalaan portsarin Manulla oli erään elokuun iltana täysi työ pakkien antamisessa teologiatytöille.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti