Virkanaiset
ja -miehet ovat tekemisessään ja sanomisessaan itsenäisiä omaa tehtäväkuvaansa
koskevan normiston rajoissa. Tämä tarkoittaa suurempaa itsenäisyyttä, kuin yleensä tiedetään. Esimerkiksi esittelijänä hallitukselle hän voi jättää
eriävän mielipiteensä tai jos virkamieheltä pyydetään tv-haastattelua, hän voi
periaatteessa suostua aina ja puhua harkintansa mukaan. Jälkimmäisessä on suuria
eroja virkamiesten välillä. Esimerkiksi edesmennyt vankeinhoito-osaston
monipuolisesti vaikuttava ylijohtaja K. J. Lång
oli usein esillä TV:ssä puhuen mm pohjoismaisen kriminaalipolitiikan puolesta.
Usein sai vaikutelman, että Lång
oli esiintymässä ministerin puolesta, varsinkin ikävissä asioissa. Samoihin
aikoihin vaikuttaneet poliisiylijohtajat tyytyivät paljon matalampaan
profiiliin.
On selvää, että lainvalmistelussa ministeri on aktiivisesti mukana ohjeita antamassa. Etenkin jos aihe liittyy ministerin osaamiseen kyseisellä yhteiskuntapolitiikan sektorilla, hän on vahvasti ohjaamassa lainvalmistelua. Sama pätee ministerin puolueen ajaessa ko. lakia. On sattunut niinkin, että minisetri on henkilökohtaisista syistä yrittänyt vaikuttaa prosessin etenemiseen.
Joskus kansaedustajat ottavat suoraan yhteyttä lain valmistelun parissa työskentelevään. Tässä tapauksessa virkamies on tiedonantovelvollinen, mutta hänen tulee ymmärtää lojaalisuus ministeriään kohtaan.
On selvää, että lainvalmistelussa ministeri on aktiivisesti mukana ohjeita antamassa. Etenkin jos aihe liittyy ministerin osaamiseen kyseisellä yhteiskuntapolitiikan sektorilla, hän on vahvasti ohjaamassa lainvalmistelua. Sama pätee ministerin puolueen ajaessa ko. lakia. On sattunut niinkin, että minisetri on henkilökohtaisista syistä yrittänyt vaikuttaa prosessin etenemiseen.
Joskus kansaedustajat ottavat suoraan yhteyttä lain valmistelun parissa työskentelevään. Tässä tapauksessa virkamies on tiedonantovelvollinen, mutta hänen tulee ymmärtää lojaalisuus ministeriään kohtaan.
Rinteen tapaus on kummallinen. Hän toteaa HS:ssä, että
ministeriöissä poliittinen päätöksenteko ei ole viime kädessä ohjannut
viranomaisten toimintaa (https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006198685.html).
Saa käsityksen, että hän yleisellä tasolla varoittaa virkamiehiä pysymään
poliittisen ohjauksen alaisuudessa. Tämän luulisi entiselle
valtiovarainministerille olevan itsestään selvä. Rinteen purkaus saattaa
liittyä siihen, että hänen hallituksensa on ottanut avukseen lähes 100
erityisavustajaa ja vieläpä entisiä pudonneita kansanedustajia tai muutoin
poliittisesti ansioituneita sotureita. Kokemus sanoo, että tämä herättää
runsaasti sisäistä kiukkua kokeneessa virkanais- ja mieskaartissa.
Hallituksen menettely johtaa pienimuotoiseen
sekamelskaan ministeriön sisäisessä toiminnassa. Kokenut virkamiesasiantuntija
huomaa vähitellen joutuneensa tietopimentoon ja vaille totuttuja tehtäviään
poliittisten satraappien vallatessa näyttämön. Tällainen epäselvä sivuroolissa
toimiminen turhauttaa etenkin sen tähden, että virkamies ei oikein enää tiedä,
mikä hänen roolinsa on vai onko roolia lainkaan. Oman sävynsä työskentelyyn tuo
edellisessä hallituksessa väärän poliittisen värinsä takia sivussa olleiden
heräämin aktiiviseen toimintaan uuden ministerin ansioista.
Kommentit
Lähetä kommentti