Siirry pääsisältöön


1616. Yksilöllisyys syö hyvinvointia


     Verkkoihmistä on helppo herjata. Hän kuulemma muuttaa heti käyttäytymistään, kun on näkyvissä parempaa. Hän on protestoija. Hän haluaa irti instituutioista ja auktoriteeteistä. Hän ei tue poliittista valtaa, vaan on häilyvä.

     Olkoon totta tai tarua.

     Melko varamaa kuitenkin on, että verkossa hierarkiasuhteet ovat erilaiset kuin  face to face-tilanteissa. Hierarkiasuhteet eivät tällöin vääristy, mutta ihminen viisaana olentona muovaa ne itselle mahdollisimman edullisiksi kussakin tilanteessa.

     Missä määrin edellä todetut pitävät paikkansa, on tässä sivuseikka. Tärkeää on havaita, kuinka perusteellisesti ympärillämme hääräävä ja erilaisia elämän tapoja mahdollistava tekniikka on muuttanut käyttäytymistämme.

     Tilanteen kehittymistä kuvaa hyvin mm. se yksityiskohta, että 1800-luvun alussa ei tunnettu sanaa ihmiskäsitys, puhumattakaan maailmankuvasta. Karkeasti ottaen 95 prosenttia ihmisitä kuului samaan luokkaan ei-keitään, ilman ajatustakaan mistään henkilökohtaisesta profiilista.

     Podcast on eräänlainen rajalla roikkuvien mediaprofiilin luomisen ja ylläpidon väline. Siinä ei itse tarvitse osallistua mihinkään sosiaaliseen prosessiin, vaan voi kuunnella vaikkapa kahden tuntemattoman henkilön fiksua juttelua tai lörpöttelyä. Monet väittävät näin pääsevänä osallisiksi sisäpiirikeskusteluihin, siis todellisiin sosiaalisiin prosesseihin paljastamatta itsestä mitään. Kuuntelijat pääsisivät näin eristäytyneinä kuluttamaan tuotetta nimeltä sosiaalinen elämä. Aika kummallista.

     Nämä lörpöttelijät puolestaan luovat näin omaa mediaprofiiliaan, joidenkin mukaan ilman mitään ennakko-opiskelua. Niiltä jaloilta vaan rokkaamaan julkisuuskamppailussa. Voi olla hyväkin tapa.

     Ennen kuin menee mukaan podcast mediaan, jokainen alan seuraava tietenkin huomaa, että verkko ja aallot ovat täynnä paikkoja, joista kukin voi valita, mitä kuuntelee, katselee, miten osallistuu, miltä haluaa näyttää ja tuntua. Näilläkin voi luoda profiilinsa. Siinä henkilö on tällöin  nivonut itsensä kiinni ympäristöön eri keinoilla, volyymeillä, voimakkuuksilla, väreillä ja mielikuvilla paljastamatta kuitenkaan minuuttaan.

     Näin tarkasteltuna yhteiskunta näyttää menevän indualismia korostavaan  suuntaan. Se on sekä huono että hyvä näköala.

     Jos indualismi kääntyy itsekkyydeksi ja omien etujen ajamiseksi muiden kustannuksella, se tienenkin on tuomittavaa. Yksityiset peruskoulut on tästä varoittava esimerkki. Tämä on yleisemminkin vaarallinen signaali siitä, että markkinavoimat pystyisivät hoitamaan epäkohdat kuntoon ajan mittaan. Tosi paha erehdys markkinavoilta tapahtui Neuvostoliiton romahdettua 1991. Uskottiin, että vapaat markkinat tuovat Venäjälle demokratian.  On käynyt päinvastoin.

     Hyvä indualismi kohottaa itsetuntoa, auttaa kutakin löytämään oman juttunsa sekä käyttää perittyä ja hankittua erikoislaatuisuutta voimavarana sosiaalisissa suhteissa. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3803. HS:n pilapiirros eilen ja nyt

Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat  pilapiirroksiensa  ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa.  Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...

3856. Ylen Jälkiviisaat ei meuhkannut, vaan oli Karvalan kynsien alla

Jälkiviisaat yritti olla reteellä ja laaja-alaisella päällä päättäen käsitellä koko Homo Companyin. Nato teemasta keskustellessa Janne Saarikivi nypi harvennutta kaljun alkuaan ja partaansa aivan kuin vertaillen, ovatko karvat kummassakin vielä saman harmaan sävyisä. Olihan ne, minkä teet. Jos Reetta Karvala ei olisi ollut tomera, Saarikivi olisi pitänyt meneillä olevaa aikaa outona monella tapaa. -Vasemmisto hallitus vie maamme Natoon ja joutuu tavalla tai toisella hoitamaan sairaanhoitajien lakon, totesi Saarikivi. Tämä jälkeen aina, kun Saarikivi yritti avata uuden keskustelun aiheen, Karvala torppasi se suoraryhtisenä. -Naton mennään, se on selvä, sanoi Karvala. Saarikivi venytteli pitkiä käsivarsiaan eteen ja taakse osoittaen näin, missä päin ovat imperfekti, preesens ja futuuri. Hän aloitti kuitenkin futuurista. Hän ajatteli näin. -Emme tiedä millaisia riskejä otamme mennessämme sotilasliittoon. -Yhtenä kauniina päivänä pataljoonan verran poikiamme komennetaan Kongoon, töräytti S...

3779. Ylen Jälkiviisaat iski Virkkuseen

Ylen Jälkiviisaat iski Saarikiven johdolla suoraan Suomen uuden komisario Virkkusen hänen kaikkiin oppimattomuutensa kohtiin, johon Perho virkkoi, ettei ole yhtä kohtaa vaan on tietämättömyyden saaristo, aivan kuin vankileirein saaristo. Kolmas tuntemattomaksi jäänyt jäsen väitti kiven kovaa, ettei ole kun Turun saaristo, koska muut saaret lantaan maapuolustusstrategisten syiden takia maan tasalle, myös Ahvenanmaa. Näin on presidentti linjannut hiljattain. Saarikivi oli erityisen halukas tuomaan T-Fordeja rapakon takaa tukemaan Virkkusen Suomen kiertuetta, koska näin kansalle luotaisiin kuva Virkkusen kärsivällisyydestä ja havainnollistettaisiin hänen kykynsä hahmottaa, mikä on traktori ja mikä panssarivaunu. Tässä viriäisi myös hänen teknologian osaamisensa taso, koska sadan metrin päästä opetettaisiin erottamaan, mikä on heinäseiväs ja mikä niittokone. Kolmas nainen oli hyvin huolissaan, jos Virkkunen väen väkisin haluasi matkusta Petsamon nikkeli kaivoksille, sillä olivathan ne alun...

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *