Finnair koki syvän ja pitkän tappiokierteen aina 2015 puoliväliin
asti, kunnes tämän vuoden kolmas kvartaali oli voitollinen ja osakkeen kurssi
kääntyi selvään nousuun. Nyt yhtiö on käynnistänyt suuren rekrytointikampanjan:
100 lentäjää, 300 matkustamohenkilöä ja 50 asiakaspalveluhenkilöä (http://areena.yle.fi/1-2398731).
Vielä 2010-luvun alussa käytiin kovia neuvotteluja henkilökunnan
vähentämisestä, työehtojen heikentämisestä ja palkkojen alentamisesta. Henkilöstöjärjestöjen
joutuessa taipumaan yhtiön työvoimakustannuksissa päästiin aluksi jokin verran
laskevalle ja myöhemmin loivemmin nousevalle uralle. Joka tapauksessa tämä toi
kilpailijoihin nähden kilpailuetua.
Tämä ei yksin selitä yhtiön nykyistä melko hyvää tuloskuntoa.
Saneerauksen aikana öljyn hinta on laskenut 100 dollarista
barrelilta 45 dollarin. Tämä on merkittävä etu yhtiölle polttoainekustannusten
muodostaessa 30 prosenttia kokonaiskustannuksista, jolloin jo se toi noin 15
prosentin säästön kokonaiskustannuksiin. Suhteellista kilpailuetua tämä ei
kuitenkaan tuonut, koska kilpailijat saivat saman edun.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana kilpailun vapauduttua
halpalentoyhtiöt valtasivat myös Finavian perinteisiä reittejä Euroopassa ja kotimaassa.
Halpayhtiötä oli tukemassa lähimarkkinavaltauksessa netissä avautunut lippujen
huutokauppa. Tämä lisäsivät entisestään yhtiön alamäkeä.
Henkilöstökulujen leikkaus ja öljyn halpeneminen kiristyvässä
kilpailutilanteessa eivät selitä yhtiön tilan merkittävää kohentumista, vaan kyseessä
on kuuluisat dynaamiset kokonaisvaikutukset.
Saneerauksillaan yhtiö pääsi kasvun aallon sille puolelle,
joka vetää ylös ja eteenpäin, ei siis etupuolelle eikä laskevalle puolelle.
Tämä puolestaan perustui Helsinki-Vantaa lentokentän hyvään sijaintiin, 15 vuotta
aiemmin valittuun Aasia-strategiaan ja 15 aiemmin päätettyihin investointeihin.
Nämä yhteensä loivat yhtiölle kasvua ja kokonaisvaltaista elinvoimaisuutta.
Nyt siitä toivottavasti pääsee nauttimaan myös henkilökunta ja
aikoinaan työttömiksi yhtiöstä jääneet.
Kelpaako yhtiö esimerkiksi valtion taloudelle? Kyllä kelpaa,
mutta hallitus syö Finnairin Helsinki-Vantaa lentokenttä- ja Aasia Strategioiden
kaltaisia omia strategioitaan leikkaamalla koulutuksesta ja tutkimuksesta sekä
kurjistamalla entisestään vähätuloisten asemaa.
Kommentit
Lähetä kommentti