Sivut

keskiviikko 9. joulukuuta 2015

1750. Kelpaako Finnair hyvänä käytäntönä koko maalle laman voittamisesta

      Finnair koki syvän ja pitkän tappiokierteen aina 2015 puoliväliin asti, kunnes tämän vuoden kolmas kvartaali oli voitollinen ja osakkeen kurssi kääntyi selvään nousuun. Nyt yhtiö on käynnistänyt suuren rekrytointikampanjan: 100 lentäjää, 300 matkustamohenkilöä ja 50 asiakaspalveluhenkilöä (http://areena.yle.fi/1-2398731).

     Vielä 2010-luvun alussa käytiin kovia neuvotteluja henkilökunnan vähentämisestä, työehtojen heikentämisestä ja palkkojen alentamisesta. Henkilöstöjärjestöjen joutuessa taipumaan yhtiön työvoimakustannuksissa päästiin aluksi jokin verran laskevalle ja myöhemmin loivemmin nousevalle uralle. Joka tapauksessa tämä toi kilpailijoihin nähden kilpailuetua.

     Tämä ei yksin selitä yhtiön nykyistä melko hyvää tuloskuntoa.

     Saneerauksen aikana öljyn hinta on laskenut 100 dollarista barrelilta 45 dollarin. Tämä on merkittävä etu yhtiölle polttoainekustannusten muodostaessa 30 prosenttia kokonaiskustannuksista, jolloin jo se toi noin 15 prosentin säästön kokonaiskustannuksiin. Suhteellista kilpailuetua tämä ei kuitenkaan tuonut, koska kilpailijat saivat saman edun.

     Viimeisen kymmenen vuoden aikana kilpailun vapauduttua halpalentoyhtiöt valtasivat myös Finavian perinteisiä reittejä Euroopassa ja kotimaassa. Halpayhtiötä oli tukemassa lähimarkkinavaltauksessa netissä avautunut lippujen huutokauppa. Tämä lisäsivät entisestään yhtiön alamäkeä.

     Henkilöstökulujen leikkaus ja öljyn halpeneminen kiristyvässä kilpailutilanteessa eivät selitä yhtiön tilan merkittävää kohentumista, vaan kyseessä on kuuluisat dynaamiset kokonaisvaikutukset.

     Saneerauksillaan yhtiö pääsi kasvun aallon sille puolelle, joka vetää ylös ja eteenpäin, ei siis etupuolelle eikä laskevalle puolelle. Tämä puolestaan perustui Helsinki-Vantaa lentokentän hyvään sijaintiin, 15 vuotta aiemmin valittuun Aasia-strategiaan ja 15 aiemmin päätettyihin investointeihin. Nämä yhteensä loivat yhtiölle kasvua ja kokonaisvaltaista elinvoimaisuutta.

     Nyt siitä toivottavasti pääsee nauttimaan myös henkilökunta ja aikoinaan työttömiksi yhtiöstä jääneet.

Kelpaako yhtiö esimerkiksi valtion taloudelle? Kyllä kelpaa, mutta hallitus syö Finnairin Helsinki-Vantaa lentokenttä- ja Aasia Strategioiden kaltaisia omia strategioitaan leikkaamalla koulutuksesta ja tutkimuksesta sekä kurjistamalla entisestään vähätuloisten asemaa.
   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti