Sivut

sunnuntai 6. joulukuuta 2015

1744. Konsultin yhteistyökyky

      Kyse ei ole yhteistyön kyvyttömyydestä, joka jo sinänsä johtaisi mahdottomuuksiin, vaan yhteistyön laadusta. Konsultin tulee sietää sekä kaikki asiallinen että aitoon tietämättömyyteen perustuva kritiikki; niin vaikeaa kuin asiallisuuden ja aitouden tunnistaminen onkin.

     Asiaton ja tarkoitushakuinen arvostelu aiheuttaa useimmat konfliktit. Konsultin ei tarvitse näihin reagoida. Konsultilla pitää olla kyky sietää kritiikkiä ja suhtautua siihen analysoivasti ja kriittisesti.

     Vakavimmat konfliktit syntyvät tilanteissa, joissa konsultti on eri mieltä ydintoimintojen keittämisestä joissa johto ja henkilöstö ovat voimakkaasti sitoutuneet nykyisiin toimintamalleihin. Konsultti voi asiallisesti ja faktoihin perustuen olla oikeassa, mutta johto käyttää arvovaltaansa ja valtuuksiaan lopullista päätöstä tehdessään (Pekka Huttunen, Onnistuneen konsulttihankkeen toteuttaminen, Talentum, 2003).

     Tällöin konsultin täytyy lausua omat perustelunsa ja mielipiteensä, ja jos nämä eivät muuta päätöstilannetta, hänen on tämän jälkeen syytä vaieta. Muussa tapauksessa hän joutuu eroamaan, mikä voi olla myös oiva ratkaisu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti