Siirry pääsisältöön


3892. Muutos on maaginen sana, jos se loppuu, loppuu myös edistys

Muutos on maaginen sana. Jos se loppuu, loppuu elämäkin. Organisaatioille sen puutuminen on yhtä kohtalokasta, muttei niin nopeaa. Niille muutoksen pitäisi merkitä edistystä. Kun muutos tapahtuu kriisin sanelemansa, lopputulos ei välttämättä ole hyvä, mutta joskus on näin parempi kuin häämöttävä katastrofi. Yhteiskunnalliset kriisit ja sodat aiheuttavat nopeitakin muutoksia valtion hallintoon. Näin kävi talvisodan jälkeen, kun puolustusvoimamme organisoitiin paremmin vastamaan idän suunnan aggressioita torumaan. Toinen suuri muutosreformi käynnistetiin1960-uvun lopulla Pekka Kuusen kirjan pohjalta ”60-luvun sosiaalipolitiikka”. Se havahdutti päättäjät huomamaan, kuinka huonolla tasolla oli sotien runtelema kansalaistemme sosiaalinen tilanne. Oli köyhyyttä, sotaleskiä, orpoja, vammautuneita ja traumatisoituneita ihmisiä. Se oli merkittävä käänne kohti nykyistä sosiaaliturvajärjestelmäämme, joka nyt on leikkauspaineiden alla kasvavien kustannusten takia. Sen sijaan minkäänlaista valtion hallinnon kokonaisuudistusta ei ole yritetty edes aloittaa. Toisaalta tämä on ymmärrettävää, sillä sotakorvausten makaaminen ja sodan tuhojen jälkeinen rakentaminen veivät merkittävän osan bruttokansantuotteesta. Ministerin johtamat ministeriöt sekä niiden alaiset virastot ja aluehallinto vastaavat yhteiskunnan rakenteiden toimivuudesta ja palvelujärjestelmistä kansalisille ja yhteisöille. Ministeriöt ovat asiantuntija yksiköitä, joissa hallituksen ohjeiden mukaan virkamiehet- ja naiset valmistelevat lakiesitykset. Niiden toimenpanosta vastaavat myös ministeriöt virastojen ja laitosten avulla. Virastot ja laitokset ja sotealueet toimivakin operatiivisina toimenpanijoina. Virastot toimivat ministeriöiden ohjaamina ja ovat periaatteessa tulosvastuussa toiminnastaan ministeriölle. Vuoteen 1991 asti ministeriön ohjausväline virastoon tapahtui pysyväisluonteisella säädösohjauksella sekä viraston vuosittaisen rahoitusbudjetin laadinnalla (TMAE). Tulosvastuu pelkistyi lähinnä siihen, oliko virasto käyttänyt valtion tulo- ja menoarvion (TMAE) virastoa koskevaa rahoitusosuutta oikein ja sitä ylittämättä. Rahoitusosuus määriteltiin momenteille, joissa oli rajat ja ehdot määrärahojen käytölle. Määrätietoisempi ja pitkäjänteisempi ministeriöiden ja virastojen toiminnan suunnittelun tarve sai vauhtia vasta 1960-luvun lopulla, jolloin suuret tie- ja vesistö järjesty hankkeet edellyttävät pitkän aikavälin suunnittelua. Tällaisia hankkeita olivat Päijänne tunnelin rakentaminen, päätiejärjestelmämme uudistaminen ja Pohjanmaan vesistöjärjestelyhankkeet. Tällöin alettiin laatia hankkeiden viisivuotissuunnitelmia, joista myöhemmin kehittyi valtiovarinministeriön budjettiosaston vastuulla oleva koko valtion viisivuotissuunnitelma, Viiden vuoden toimita. ja taloussuunnitelma (TTS). Samoin aikoihin viisivuotissuunnitelman laadinnan kanssa virisi tarve budjetoida ja seurata toimintaa vuoden tähtäimellä ja jopa neljännesvuosittain. Piaan havaittiin, ettei tavoitteellinen budjetointi yksin riitä, vaan tarvitaan myös tavoitteellista johtamista. Näin lyötiin tavoitejohtamisen perusta, ja vähitellen se kehittyi tulosjohtamiseksi 1985-1995. Tulosjohtamisen rinnalla huomio kiinnittyi lähes saman aikaisesti moni ilmeisempään strategisen johtamiseen kohti kokonaisvaltaista organisaation kehittämistä. Tässä yhteydessä virastorakenteita yritettiin yksikertaista ja yhtiöittää mm. VTKK. Laajemminkin pyrittiin lisäämään asiakaslähtöisyyttä. Panostus hallinon kehittämiseen kuvaa hallinnon ministerivaliokunnan perustaminen Ahon hallituksen aikana. Toimin sen ajantuntijajäsenenä 1991-1992. Toimin 1970-1995 valtiovarainministeriön toimeksiannosta reformien käyttöönottoon tähtäävissä noin 220 koulutus- ja konsultointitilaisuuksissa. Niissä käytin tukenani piirtoheitinkalvoja, joita on noin 250 ja jotka ovat kohta  esitettynä kirjana.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3803. HS:n pilapiirros eilen ja nyt

Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat  pilapiirroksiensa  ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa.  Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...

3856. Ylen Jälkiviisaat ei meuhkannut, vaan oli Karvalan kynsien alla

Jälkiviisaat yritti olla reteellä ja laaja-alaisella päällä päättäen käsitellä koko Homo Companyin. Nato teemasta keskustellessa Janne Saarikivi nypi harvennutta kaljun alkuaan ja partaansa aivan kuin vertaillen, ovatko karvat kummassakin vielä saman harmaan sävyisä. Olihan ne, minkä teet. Jos Reetta Karvala ei olisi ollut tomera, Saarikivi olisi pitänyt meneillä olevaa aikaa outona monella tapaa. -Vasemmisto hallitus vie maamme Natoon ja joutuu tavalla tai toisella hoitamaan sairaanhoitajien lakon, totesi Saarikivi. Tämä jälkeen aina, kun Saarikivi yritti avata uuden keskustelun aiheen, Karvala torppasi se suoraryhtisenä. -Naton mennään, se on selvä, sanoi Karvala. Saarikivi venytteli pitkiä käsivarsiaan eteen ja taakse osoittaen näin, missä päin ovat imperfekti, preesens ja futuuri. Hän aloitti kuitenkin futuurista. Hän ajatteli näin. -Emme tiedä millaisia riskejä otamme mennessämme sotilasliittoon. -Yhtenä kauniina päivänä pataljoonan verran poikiamme komennetaan Kongoon, töräytti S...

3783. Mitä jos Halla-ahon loogisuus ja Marinin verbaalinen johdonmukaisuus olisivat samassa päässä

Taannoisessa  TV 1:n Halla-ahon kuntavaali tentissä itse kukin mukaan lukien haastattelijat, saattoivat kokea tulleensa henkisesti mukiloiduksi. Tämä ei tarkoita perusuomalaisuuttaa aatteena, vaan Halla-ahon  ilmeettömän loogista ja purevaa argumentaatiota. Logiikalla piirretyn vastauksen ollessa häijy, haastattelija joutuu miettimään, jatkaako hän istuntoa lisäkysymyksellä aiheesta, vaan vaihtaako uuteen teemaan. Se murentaa vetäjien itsetuntoa. Uusi teema voi päätyä samankaltaiseen logiikka jargoniin, mutta voi päätyä myös Halla-ahon muita kirvelevän etulyöntiaseman kasvamiseen. Haastattelijan tentatessa, miten pitäisi menetellä kuntien ylimitoitettujen korona tukien kanssa.    Halla-aho vastasi, että nyt hallituksella kelpaa, kun hallitus lahjoo kuntalaisia heidän omilla rahoillaan. Se mitä Halla-aho sanoi maahanmuutosta, oli varmaakin monilla toistoilla hioutunut syvälle miehen päähän. Maahanmuuton juoni lähti tarinasta, että maahanmuutto on hyvä asia, kunhan saa...

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *