Ylen Jälkiviisaat tyrmäsi ministeriön aikeet nopeusrajoituksia, koska kepun paikallinen aluejohtaja ei pääse soittamaan hanuriaan vitikkoon kokoontuneelle paimenille. Nämä paimenet toimivat mentoreina ratkomaan demarien bemari miesten ego-ongelmaa, joka jo häiritsee Saarikon kanalan kukkoja, jotka eivät enää muni kuin tuhnu munia, kuten siinä eräässä kansan laitoksessa on tapana ollut jo pitkään. Tästä törkeästä tempusta suuttuneen kokoomusväki oli kokoonnut Karjaalle odottelemaan Orpon lupamaa viiden tunnin ja vartin juna, joka kuittenkin menee kopioon katsastamaan Harkimon uusinta ehdokasta eduskunnan puhemieheksi. Tämä ehdokas on juuri päässyt rippikoulusta toisella yrittämällä, mutta puheenjohtajan mukaan hän kelpaa puolustusvaliokuntaan ammusten laskijaksi, koska osaa katso itään. Tätä vasemmisto ei hyväksynyt, koska kaveri ei osaa laskea kuin sataan ja kysy, mitä sitten tehdään, kun tulee se sadas yhdes ammus tulee. Tähän H sanoo, että tämä kaveri osaa laskea vaikka sataan viiteenkymmeneen, kunhan saa isoäidin kuoltua tältä uudet lasit ja toisaalta ei täällä kukaan ole isosiän vartija, joka pane kaikki vänkyrät kuriin ja joka homma sellaiset lasit, että niillä näkee Putinin asekaappiin. Mutta ongelmaksi vähitellen tuli, mikä kokous se oli juuri koolla tallaisia ehdotusta hyväksymään. Mutta pomomies H:n mukaan asia oli täysin klaari, koska idästä nousee pilviä ja lännestä inspiroituu autereinen sää vailla sen kummempaa mielenkiintoa, kuin H:n kiinnostus hameväkeen.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti