Se miksi liittokansleri Schultz epäröi viikon panssarivaunujen Leopard lähettämistä Ukrainaan, ei johtunut Saksan liittolaisista, kuten kansleri antoi ymmärtää, vaan vaunuihin liittyvästä ikävästä historian taakasta. Toisessa maailmansodassa Stalin siirsi silloin Ukrainassa sijaitsevat tankkitehtaan Uralin taakse kuukaudessa Natsi-Saksan hyökkäyksen alta. Suoristus oli hämmästyttävät etenkin sitä taustaa vasten, että tehtaat alkoivat tuottaa tankkeja satoja kappaleita kuukaudessa pääasiassa naisvoimin. Natsi-Saksan Hitler vastasi haasteeseen valmistamalla tuhansia panssarivaunuja Neuvostoliiton valtaamiseen, sillä Hitler uskoi Ranskan nopean panssareilla tapahtuvan haltuunoton jälkeen panssareiden tehoon myös Neuvostoliiton laajoilla aroilla. Natsi-Saksan johto ei tajunnut historian ankaraa lakia, ettei Neuvostoliiton laajat arot ovat muodostaneet siihen astisille sodankäynneille lähes läpäisemättömän esteen. Aluksi aro imi helposti innokasta hyökkääjää eteenpäin viirit liehuen, kunnes vähitellen ristiretki hidastui manööveri manööveriltä ja lopulta ne pysähtyivät pakkasiin ja huolto-ongelmiin ja lopulta peräytyminen tapahtui eri asteisina sekasortoina. Näin on käynyt mongoleille, Napoleonille ja näin kävi Natsi-Saksalle, jonka häviön ensi isku tapahtui Kurskin mutkan suuressa tankkiyhteenotossa 1943.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti