Maakuntien liitot vastaavat alueidensa yleisestä kehittämisestä
ja aluekaavoituksesta. Maakuntien rajat vastaavat melko hyvin tulevien
sote-alueiden rajoja.
Hallituksen päättämän sotejaon hallintoteknisten ongelmien takana kuitenkin piilevät suuret aluetaloudelliset uhat. Tämän toi konkreettisesti esille professori Jari Stenvall 8.11. IL:n verkkolehdessä. Hän epäili, että alueiden keskuskaupunkien kehittäminen joutuu sotealueiden ja maakunriten rakentamisen jalkoihin?
Hallituksen päättämän sotejaon hallintoteknisten ongelmien takana kuitenkin piilevät suuret aluetaloudelliset uhat. Tämän toi konkreettisesti esille professori Jari Stenvall 8.11. IL:n verkkolehdessä. Hän epäili, että alueiden keskuskaupunkien kehittäminen joutuu sotealueiden ja maakunriten rakentamisen jalkoihin?
Stenvall käyttää tässa osuvana
esimerkkinä Helsinki-Turku-Tampere rautakolmiota, joka tuottaa noin puolet maan bkt:stä. Tämän rautakolmion taloudellisen toimeliaisuuden edistäminen saattaa jatkossa jäädä maakuntien ja soten kehittämisen varjoon.
TK:n aluetilastojen mukaan (2013) parisen kymmnentä maaseudun aluekeskuskaupunkia
bisnesklustereineen tuottavat valtaosan maamme tavara-, teknologia-, osaamis-,
koulutus- ja innovaatiotuotannosta. Tässä on huomattava, että tällainen klusteri
toimiakaseen menestyksellisesti edellyttää bisnessuuntautuneita johtamis-ja
organisointitapoja ja ketterää päätöksen tekoa.
Aliarvioiamatta mitenkään tulevien sotealueiden ja
maakuntien uudistuskykyä uusien johtajien tulee onnistua alueidensa konsernijohtamistehtävissä. Samalla maakuntien keskuskaupunkien yritystoiminta ja julkihallinnon tehtävät tulee integroida osaksi alueiden dynaamista kehitystä.
Jos pahimmmat johtamis- ja organisointiriskit toteutuvat,
alueiden keskuskaupungeilla ei ole mahdollisuuksia nousta alueidensa
talouden vetureiksi. Näin voi käydä, jos maakuntia johdetaan liikaa maa-
ja metsätalouden ehdoilla panostamatta tarpeeksi moderniin bisnesjohtamiseen. Tähtäimenä on oltava myös globaalit markkinat.
Kommentit
Lähetä kommentti