K Karvalalle pukkasi härdelli raivo päälle Jälkiviisaiden retostellessa Marinin Hornet lausuntoa Ukrainassa. Raivo oli niin iso, että pelko oli suuri vielä Niinistölässäkin. Pääministeri oli Karvalan mukaan törkeästi loukannut kepun Kaikkosta ja siinä samalla kaikkia Sampo leikkuupuimurin omistaja. Olivathan nämä puimurit toimineet kepun teollisuustuotannon prototyyppeinä uudistaa Suomen koko lentolaivuekalusto ja näin tehosta koko itärajan puolustusta, ainakin heinän raivaamisessa ampumalinjojen parantamiseksi. Tässä tiivistunnelmaisessa istunnossa tuenmattomaksi jäänyt naisedustaja oli toennut, että hänen isovaarinsa oli lentänyt talvisodassa Vihureilla ja jopa Lepakko II:lla pudottaen 111 potkuri Tupolevia, ainakin ne oli kadonneet metsään taa Venäjälle. Jan Erolan yrittäessä tyynnytellä Karvalla tämä oli vähällä alkaa lukea Vänrikki Stålin tarinaa urheasta sota pojasta, jonka isä oli myös ruotulainen. Historian kertaus jäi kuitenkin Marinin arvostelun jalkoihin. Olihan hän naisena ottanut kantaa monimutkaisiin lentokoneisiin ja niihinhän sai vain sormensa pistää tarpeeksi pätevät toimittajat, joka oli hankkinut alan kannukset lentämällä Helsingistä Ouluun edestakaisin prototyyppiasteella olleella Caravellellä. Istunto päättyi holtittomasti järkyttävään muisteluun, jossa yhden jäsenen kaukainen taistelulentäjä sukulainen oli vahingossa kääntänyt koneensa ylös alaisin pudoten ilman laskuvarjoa Laatokan jäälle.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti