Nyt ei auta muu kuin arabian kielen opiskelun vaihtaminen esperanton tankkaamiseen. Näyttää siltä, että Aaltolan kannatus on jo ohittanut käännepisteenteen
alaspäin eli laulun sanoin ”vuoden ovat vierineet, hurmaus on haihtunut,
nuoruus jo mennyt on, jäljellä on ikävä”. Pastori Laajasalon lohdullisesti haastattelemana
Aaltola kertoi surumeilisen, mutta ulkokullatun tarinan ylimääreisestä käynnistään
roskiksessa hakemassa sieltä satunnaisesti tapaamansa ihmisen osoitteen. Hän
oli unohtanut kirjoittaa tälle, vaikka oli luvannut niin tehdä. Hän kertoi myös pastorille suhteestaan
kristinuskoon, jonka periaatteita sanoi pitävänsä hyvänä ohjeena jokapäiväiselle
elämiselle. Hänen selityksensä omasta hengellisyydestään oli kiusallista kuultavaa
hänen ulkokultaisuutensa jälleen loistaessa koko studion tilavuudelta. Pintapuolinen laupiaan Samarialaisen rooli
sopi hetkeksi kenelle tahansa, mutta jotta se olisi henkilön identiteettiin aidosti
kuuluva käyttäytymismalli, sen pitää kuulua ja näkyä arkipäiväisessä elämässä
niin, että sen kanssaihmiset huomaavat, ei satunnaisti silloin kuin itseä
hyödyttää. Kaiken kaikkeaan haastattelu oli sujuvaa ja harkittua. Mieleen
kuitenkin väistättää tuli, että Aaltolan sanominen muistutti keskiajan luostarimunkkien
jatkuvaa monotoonista, mutta äänekkäämpää sanavirtaa, joka tuli ja meni saman
tien jälkiään jättämättä muissa kuin Benedictus Nursialaisen (ei Petäjäetisen)
saarnoissa. Aaltolasta tekee siinä ja siinä kinthalla pätevänvirkaan, sillä
ymmärtääkö hän kansainvälisen korkeatasoisen poliittisen kokouksen sisäistä ryhmädynamiikka.
Vaarana on, että Aaltola osallistuessa tällaisiin kokouksiin jään pyörimään
vain kokouksen kolamannelle ulkokehälle heitellen sieltä vain truismeja ja mitään
lisäarvoa tuomattomia yleistyksiä, jotka sisäisesti hymyilyttävät muita
osallistujia.
Karvala vetosi Kälviän kunnan kokeiluun, jossa pojat pantiin kanalaan katsomaan, kuinka kanat munivat ja pillin soidessa emäntä otti suurimmat munat ja vei ne punnittaviksi osuuskauppaan, jonka hoitaja lahjoitti ne illan hämyn tulessa ison talon palkollisille. Jäsenet Uljas, Perho ja Karvala kiivailivat, kuinka naiset ja ennen kaikkea tytöt eivät pääse eteen päin urallaan, kun pojat vievät työpaikat suuhunsa kuin mansikat metsiköstä. Tähän Uljas ehdotti, että pojille pitää perustaa oma matematiikka, joka sisältää vain ykkösiä ja nollia. Kaikki Jäsenet olivat samaa mieltä, että työssä pitää vallita tasa-arvo. Ja niinpä Uljas ehdotti, että kaikkein lantalapioiden varsi oli katkaistava saman mittaiseksi, koska kaikki tällä tavalla kaikki saisivat sontaa samalla mitalla. Tähän Karvala ei suostunut, vaan vaati superlapion käyttöön ottamista kaikille 40-vuotiaille poikamiehille, koska sillä tavalla heidän yhteiskuntakelpoisuutensa kehjettysi Ruotsin Reserviläisliiton vaatimalle tasolle. Tähä
Kommentit
Lähetä kommentti