Ylen Jälkiviisaat näyttivät kepulle taivaan merkkejä translain hyväksymisestä. Äreimmät viisastelijat olivat valmiita kieltämään ruis- ja ohrapeltojen vierekkäin olemisen, koska se toisi herkimpien mieleen sota-aikaisen sukurutsauksen. Siinä torpparin ja rikkaan talon pojan hedelmänä kaikenmoisen pieksämäisen jälkeen syntynyt pojan retale otti haltuunsa talot, metsät ja mannut. Tällaista pohdintaa Karvala ei sietänyt lainkaan ja niinpä siirryttiin nopeasti ylioppilaskirjoituksiin. Ville B oli kirjoitusten muistelosta niin liikuttunut ja ylpeä, että kertoi Junnu Vainion sanoin, että tässä istuu mies, jonka työt jäi puolitiehen. Nuori jäsen Uljas käänsi katseet nykypolveen, jonka edustajia ympäri Suomen on jo rynkyttämässä vähäkin opinajoa muistuttavan rakennelman ovea päämääränä saada maisterin housut niin nopeasti kuin parta kasvaa. Pohjanmaalla hinku opintyöhön oli ollut niin kova, että maatalojen pojat pontikkavehkeiden tarkastusreissulta pimennä yönä olivat hieman pöhnässä alkaneet rynkyttää keskellä kylää sijaitsevan ruumishuoneen ovea luullen sitä opinahjoksi. Mitä enemmän ovi vaati potkimista, sitä varmemmiksi pojat tulivat siitä, että maja oli paikallinen koreakoulu. Tämä käsitys vain vahvistui, kun viisain pojista kepulaisena tiesi, että joka kirkonkylässä oli tosiaan tällainen laitos Pekkarisen jäljiltä.
Ehkä jotkut ovat havainneet, kuinka HS:n nykyinen pilapiirtäjä Ville Ranta ja hänen edeltäjänsä Kari Suomalainen poikkeavat pilapiirroksiensa ilmaisutyyleiltään kuin yö ja päivä. Suomalainen oli viivan mestari Rannan ollessa viivajoukon tulkki. Tällainen asetelma esiintyy myös monessa muussa taiteen lajissa kuten esimerkiksi kirjallisuudessa. Kalle Päätalo oli yksinkertaisen tapahtumien moniselitteisen ja monimutkaisen kuvaamisen lyömätön kingi, kun taas Antti Tuuri niukkasanaisen kirjoittamisen prototyyppi, aivan kuin ihailemani Albert Camus, esimerkiksi Rutto romanissaan. En haluasi asua missään nimessä Rutossa kuvatussa afrikkalaisessa kaupungissa. Reidar Säreistöniemi oli Lapin värien ponnekas airut norjalaisen Edvard Munchin taulujen tihkuessa Huuto taulussa kammottavan pelottavaa pohjattomuuden tuskaa. Mennään takaisin Ville Rantaan. Hänen vertaamisensa Kari Suomalaiseen ei tee oikeutta Villelle, sillä Kari Suomalaisen aikaan painetulla lehdellä ja tässä tapauk...
Kommentit
Lähetä kommentti