Sipilän nimissä tehty viimeisin esitys löytyy osoitteesta: http://www.keskusta.fi/loader.aspx?id=143547d2-6b9f-4b3a-b84c-586e2bb1584a
Se on tähän saakka selkein julkisuudessa esitetty malli,
priimaa kuin insinöörityö.
Keskusta (Sipilä) on asettanut uudistuksen aikajänteeksi
vuodet 2014 – 2020, mikä on realistisempi kuin hallituksen 2017 ulottuva
uudistus. Sipilä esittää, että kotikunta-
maakuntamallia, jossa maakunnat voisivat toimia sote-alueena johtajina ja
järjestäjinä sekä kuntauudistuksen selkärankana. Maakuntia on nyt 18 pois
lukien Ahvenanmaa.
Ensi vaiheessa kunnilta siirtyvät maakuntiin
perusterveydenhuolto, erikoisairaanhoito ja vaativa sosiaalitoimi. Maakuntiin
nykyisten tehtävien lisäksi tulisi uutena toisen asteen koulutuksen
järjestäminen.
Toisessa vaiheessa kuntien normeja puretaan ja henkilöstön
ammatillista joustoa lisätään, tehtäviä karsitaan ja viittäsataa tietojärjestelmää
sovitetaan yhteen. Kotikunta-maakuntamalli otetaan käyttöön. Rahoituksesta
todetaan näin: ”Rahoitus koottaisiin
nykyisistä kuntien valtionosuuksista, kuntien maksuosuuksista, sosiaali- ja
terveydenhuollon asiakasmaksuista sekä osasta sairausvakuutuskorvauksia, eli
lääkäripalkkioista, tukipalvelujen palkkioista sekä matkakorvauksista, osasta
sairauspäivärahoista ja mahdollisesti lääkekorvauksista.”
Kotikunta-maakuntamallissa
säästöjä saataisiin normien purkamisella 500, tehtävien karsinnalla 300 ja prosessien,
itc:n ja johtamisen kehittämisellä 550 miljoonaa euroa. Vanhusten kotihoitoon
siirtyminen toisi 200 miljoonan euron säästöt.
Sotessa säästöjä toisivat
prosessien ja johtamisen uudistaminen 450, tietojärjestelmien yhteensovittaminen
200, yhteen rahoituskanavaan siirtymisellä 150 ja oikealla työn jaolla erityisvastuualueiden
(Yliopistolliset keskussairaalat) kanssa 100 miljoonaa euroa.
Kolmannessa
vaiheessa kuntien yhteistyötä syvennetään, mittareita ja kilpailuttamista
kehitetään.. Kehitetään edelleen työmenetelmiä ja johtamisjärjetelmiä.
Kokonaisuudessaan saadan aikaan
positiivinen uudistuskierre. Säästö 400 mijoonaa euroa.
Sotessa painopiste
siirtyy sairauden hoidosta terveyden
edistämiseen. Säästö 400 miljoonaa
euroa.
Arvio
Sipilän mallin
keskeinen idea on, että se on kuin jättiprosessi, joka pyrkii kehittymään
sunnitellusti ja kontrolloidusti
pitkällä aikavälillä loppua kohti kiihtyen. Tietenkin siihen sisältyy ajatus, että kehittäminen ja viilaaminen ei pääty vuonna 2020, vaan se vaatii jatkuvaa
uudistumista.Tämä on erittäien haastava tapa viedä hanke loppuun asti, mutta ovat asiatkin niin vaativia, että kanattaa yrittää.
Nykyisellä maakuntahallinnolla
on edustuksellinen valtuusto ja hallitus ja toimeenpanorganisaatio, jonka
tehtävänä on huolehtia kaavoituksesta, liikenteestä, kehittämishankkeista,
yritystoiminnan edellytyksistä ja EU-tukien jakamisesta ja koordinoinnsta. Tällaisen
organisaatiomallin osaaminen ja arvot on hyvin kaukana siitä, mitä kaavailtu
Sipilän sote-malli tarvitsee. Pitäisi siis luoda uusi organisaatio maakuntaan
tai istuttaa vanhaan lisää asiantuntevaa henkilöstöä ja osaamista. Joka tapauksessa
maakuntien liitoista tulisi alueiden mahtiorganisaatioita, joilla on
miljardiluokan budjetit. Tämän hyväksyminen on poliittisesti vaikea kysymys.
Toinen ongelma
Sipilän esityksessä on, miten erityisvastuualueet (yliopistolliset
sairaanhoitopiirit, 5 kpl) integroidaan malliin. Niillä on vahvaa erityisosaamista,
tutkimuskapasiteettia ja kansainväliset verkostot, eivätkä ne ole vahvimmillaan
johtamaan alueellisia yksiköitä, vaan toimimaan asiantuntijaorganisaatioina.
Sipilä on lyhyesti vain maininnut tämän ogelman.
Eilen tv 1:n
keskusteluohjelmassa Urpilaien totesi, että soten yhtenä tavoitteena on perus-
ja erikoissairaanhoidon integrointi ja
tehokas hallinto. Oikein. Tähän hallitus tarjonnee isäntäkuntamallia. Vahvuutena verrattuna Sipilän malliin on se,
että isäntäkunnalla on osaamista johtaa
alueellisia terveyden hoitoyksiköitä.
Ihanneratkaisuna
olisi, että ervat samalla, kun ne vastaavat erikoissairaanhoidosta ja
vaativasta sosiaalihoidosta alueellan, ne johtaisivat alaisiaan soteyksiköitä,
joiden yhteinen väestöpohja olisi noin 200-300 tuhatta asukasta. Tämä taas vaatisi
kuntakoon suurentamista.
Sipilän esityksen säästöt
ovat arviota ja yhtä hyviä kuin hallituksen esittämät. Kokonaisuuden
hahmottamisen kannalta ne ovat kuitenkin tärkeitä ja osoittavat suunnan, mistä
niitä löydetään.
Koko
soteuudistuksen polttava kysymys on, miten hoitoketju enaltaehkäisevästä
tervydenhuollosta ja sosiaalitoimesta integoidaan tehokkaasti
erityissairaanhoitoon ja vaativaan sosiaalitoimeen. Paino on sanalla
tehokkaasti.
Kysymys siitä,
miten omaisuusmassat, varat ja velat siirretään uusien yksiköiden taseisiin sotemuutoksen
vaatimalla tavalla, jää auki. Se voidaan nähdä monimutkaisena, mutta siirrettiinhän
valtion arvokiinteisöt valtion omistamaan Senaatti-liikelaitokseen. Suurempia
ongelmia ei ollut.
Eilisessä tv-keskustelussa
herätti huomiota, miten nelikymppiset hyvin toimeen tulevat ihmiset keskustelivat
asiantuntevasti ja tietävästi vanhushuollosta. Eräille katsojille saattoi tulla
hieman outo olo.
Kommentit
Lähetä kommentti