Hälyyttävin tulos on matematiikan pudostus, jossa heikkojen osaajien määrä on kasvanut 7 prosentista 12 prosenttiin. Tämä on kahdesta syystä erittäin huolestuttavaa: ensiksi aukkoa on vaikeaa parantaa aikuisena, koska kielteinen asenne matematiikkaa kohtaan jää päälle ja toiseksi matematiikan taitoa tarvitaan yhä enemmän jatkuvasti laajentuvassa ict-ympäristössä.
Jos halutaan, matematiikan taitoa voidaan lisätä nopeasti.
Ei tarvita kuin sopivan kokoinen luokka ja perinteinen liitutaulu ja päteävä
opettaja sekä harjoittelua. Harjoittelu vaati keskittymistä, eikä sitä voi
tehdä oheisolemisena kuten kielten opiskelua voi tehdä.
Opetus alkaa numeroiden ymmärtämisestä ja neljän
peruslaskutoimiuksen oppimisella. Murtolukuihin siirtyminen on oleellinen
hyppäys joukko-oppiin niin, ettei sitä oppilaat edes huomaa. Seuraavaksi
numerot korvataan syboleilla eli kirjaimilla ja siirtytään pontensseihin,
neliöjuurin ja yhtälöihin samalla kuin perehdytään funkiokäsitteeseen ja niillä
operoimiseen. Tästä laajennetaan derivointiin ja integrointiin ja niiden
yhtälöihin. Näiden päälle opetellaan tarvittava määrä todennäköisyyslaskentaa
ja tilastotiedettä.
Tämä vaatii, että opettajalla pitää olla sama asenne opettamiseen,
kuin itse matematiikalla on itsensä kohtan: johdomukaisuus, pitkäjänteisyys ja
tinkimättömyys oikean tuloksen puolesta sallimatta suurinpiirtein
matematikkkaa.
Tällaisia opettajia on paljon Suomessa, mutta ympäristö,
jossa oppilaat ja heidän vanhempansa toimivat on täynnä suurinpiirten elämää.
Rahasta ei ole kyse, vaan asenteesta.
Kommentit
Lähetä kommentti