Sivut

torstai 23. tammikuuta 2014

567. Asiantuntijaorganisaation johtaminen

Johtajana on yleensä pidetty henkilöä, joka on siellä ylhäällä. No ei aina. Taksikuskit saattavat pitää luonnollisena, että johtaja on taksimies, siis asiantuntija. Homma hoituu lähes itsestään, pyörillä.

Mitä jos työntekijät ovat korkeasti koulutettuja? Toiminta voi hoitua mutkattomasti, mutta tulosta ei välttämättä synny. Oululaisen Nokian entisen insinöörin kertoman mukaan ryhmä teki viiden kuukauden aikana kolme eri älypuhelin sovellutusta, viimeisimmän heikolla innolla. Minkäänlaista palautetta ei koskaan saatu.

Oululaisen ryhmässä työntekijöiden työpanokset oli hyvin koordinoitu toisiinsa, mutta visio puuttui. Kun on visio, riidat riidellään, mutta tiellä pysytään. Esimiehen tärkein tehtävä on huolehtia tavoitteen asettamisesta ja sen seurannasta. Se miten hän tavoitteen asettaa, on oma tieteen lajinsa. Yleensä tähän prosessiin on syytä ottaa mukaan yksikön asiantuntijoita.

Miettiessään mitä keinoja oululaisen esimies soveltaa alati muuttuvissa johtamisopeissa, hän voi mukailla Hannele Seeckin listaa, jossa voivat korostua:

*tieteellinen
*ihmissuhteiden
*rakenneteiden
*kulttuurin
*osaamisen
johtamisen näkökulmat.

Hänen ei kannata hämääntyä lainkaan listan moniselitteisyydestä. Mix on laaja. Johtaminen on tullut kuuluisaksi jatkuvasti vaihtuvien oppiensa takia.

Keskeistä on, että työntekijät kokevat työllään olevan tarkoituksen. Sen pitää olla sellainen, että se auttaa bisneksen tekoa tai yhteiskunnallisen tehtävän suorittamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti