Sivut

tiistai 21. tammikuuta 2014

561. Maineen hinta



Norjalaisessa tv-dokumentissa käsiteltiin alastomasti kirjailijan markkinointia ja pääsemistä julkisuuteen. Kirjailija, kriitikko, Arne Berggreen totesi, että vasta nyt kustannusala on ominut 1980-luvun musiikin markkinointimenetelmiä. Esillä olo tv:ssä ja stailatut kuvat lehtien palstoilla myyvät. Pitää päästä kaiken maailman kirjapäiville ja  lukemaan lukijoilleen kirjojaan. Skarppina pitää olla joka hetki. Täytyy selittää kirjan juonissa sellaista, josta itse ei tiedä mitään.

Kirjakriitikot pohtivat kirjan yhteiskunnallista merkitystä, vaikka kirjailija on vain astunut omaan mielikuvitus maalimaansa ja kirjoittanut ajatusvirran mukana. Kun hän astuu ulos kammiostaan, hän on mattimeikäläinen. Arne Berggren nauraa.

Monet kirjailijat panostavat mediassa esiintymisissään esikoisensa jälkeisiin ensimmäisiin vuosiin. Vaarana tällöin on mediakysynnän lopahtaminen. Useimmat esikoiskirja heitetään kauppoihin ja ovat siellä odottamassaseuraavasa esikoipolvea.

Tiger Garte riisui markkinainnostuksessaan itsenä alasti Dagbladetin stailattavaksi kansikuvaan, kaduttaa.

Amerikkalainen Bret Eeaston Ellis oli jo toista maata. Hän inhoaa kirjamessuja.  Mies ihmettelee miten, hän kaksi kymppinen kaveri aikoinaan, on voinut kriitikoiden mielestä kirjoittaa niin syvällistä kun American Psyko. Ihmiset tulevat kyselemään  jokin kotauksen tarkemaa merkitystä. Ei hän tiedä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti