Uusi Pisa-tutkimus antaa pahaenteisiä viitteitä
opiskelijoiden kiinnostuksen hyytymisestä matematiikkaan. Tänään HS:ssä
Munkkiniemen yhteiskoulun matematiikan opettaja Pekka Kontkanen huomautti, että
lukioon tulevien oppilaiden matematiikan taidot ovat pitkään olleet
laskusuunnassa eikä syytä tähän tiedetä.
Matematiikka on tylsää, jos se koetaan pelkkinä
laskusääntöinä ja niiden numeroilla soveltamisena. Matematiikan opiskelu on kuin
hyvän kirjan lukekeminen, missä alku voi olla ankeaa, mutta se muuttuu lopulta
mukaansa tempaavaksi. Niinpä on huomattava, että aluksi on opittava puoli pakolla kuin kielen sanat yksinkertaiset
metodit, joita myöhemmin laajennetaan arkisoveltamiseen, kuten esimerkiksi
25:lla kertomiseen. Siinä tulos saadaan kertomalla luku sadalla ja jakamalla
tämän jälkeen neljällä. Tästä päästään nopeasti suurimiin kysymyksiin opituja
sääntöjä ja lainalaisuuksia soveltaen.
Suuruussuhteiden ja suhteiden välisten riippuvuukisen hahmottamiseen
ei tarvita kuin matematiikan tuomaa arkijärkeilyä. Arkijärkeilyä ei saa pelata
vain tunteiden varassa, sillä muutoin ajattelu voi johtaa virhepäätelmiin.
Tavallisen matemaatikan tason hallinta ei kuitenken ole kuin yksi ajattelutavan
sektori. Sen painottaminen liikaa johtaa ihmisen jumituimiseen pelkkiin omiin laskelmiinsa.
Pitkälle vietynä matematiikka on puhdasta absraktisointia,
jonka menetelmillä on kuitenkin suora sovelvettavuus esimerkiksi informaatio-
ja tietotekniikan kehittämisessä.
Kommentit
Lähetä kommentti