Poliisihallituksen perustaminen oli tärkeä periaatteellinen ja myös merkittävä operatiivinen muutos poliisitoimen johtamisvastuiden uudistamisessa. Aiemmin sisämisteriö johti suoraan poliisia ja läänihallitusten poliisiosastoja, jotka johtivat poliisilaitoksia, KRP:n ja SUPO:n sekä Helsingin polisilaitosken ollessa suoraan ministeriön alaisuudessa. Nyt poliisihallitus johtaa koko poliisitointa. Julkisuudessa pulpahdelleet Räsäsen ja Paateron erimielisyydet on nähtävä myös tätä taustaa vasten.
Kun ministriö oli kaiken
yläpuolella, KRP:n ja Helsingin poliislaitoksen linjaerimielisyydet ja
henkilöristiriidat ratkaistiin aina ministeriössä. Nyt ne pitiäsi ratkaista poliisihallitukesessa.
Vinkkimieskohu Paateron ja Helsingin
poliisilaitoksen johtaja Riikosen ympärillä
aiheutuu jokin asteisesta sopeutumattomuudesta
näihin uusiin valtasuhteisiin. KRP ja Helsiningin poliisilaitos
saattavat pitää poliisihallitusta enempi saman arvoisena kumppanina kuin esimiesvirastona. Tässä pitkässa
muutoksen kitänässä on ongelmia vuodatettu julkisuuteen sen sijaan, että ne
olisi ratkaistu normaaleina johtamiskeskusteluina. Riikosen tiedotten sisältö vinkkimiesjupakan
mainingiessa oli, että hän jättää virkansa on, kun itse haluaa, oli erikoinen,
toki niukkaa faktaa täynnä, mutta kuitenkin enempi
hätäinen töksäys kun yhteistyökykyä ymmärtävä. Tämäkin osoittaa, että Poliishallituksen, KRP:n ja Helsingin poliisilaitosken
organisaatiot eivät ole veilä tarpeeksi läpituuletetut.
Kohuun saattaa joku
avoimuusintoiliaja sanoa, että vinkkimieskysmys vaatii tärkeytensä takia
julkisuutta. Kannattaa kuitenkin huomata, että on ollut paljon tärkeämpiä ongelmia,
jotka on hoidettu asiallisesti hallinnon sisällä. Ei hallinnon tarvitse olla
niin avointa, että kaikki mediaa kiinnoistavat pulmat tuodaan tavalla tai
toisella pirstaletietoina julkisuuden jauhettaviksi.
Kommentit
Lähetä kommentti