Sivut

keskiviikko 30. syyskuuta 2015

1670. Kolme valtiosihteeriä


     Aamuinen keskustelu eduskunnassa kilpailukyvystä (tiedonanto) toi paljastavasti esiin hallituksen puutteellisen tietoperustan lainsäädännön valmistelussa. Hallituksen aamun sekoilu oli jatkumoa SSS-kolmikon yleiselle kokemattomuudelle hallitustyöstä ja erikoisesti se oli osoitus taitamattomuudesta pakkolakikriisissä vaadittavalle osaamiselle.

     Kun asioita ei ole mietitty loppuun asti, tulee ministeriaitoista sellaisia vastauksia, kuin lomarahojen leikkaus ei koskekaan pienyrittäjiä. Koskene sillä, jos työsopimuksessa ei ole mainittu lomarahoja, niin uusi laki edellyttäisi silloin lomarahaa, josta leikataan.

     Edellä mainittu on vain yksi esimerkki höntyilystä. Kokonaisuudessaan hallituksen työtä leimaavat kierät ja sanellut tavoitteet ja aikataulut, hätäiset leikkaukset ja niiden peittely kärkihankkeilla, vakuuttelut päättäväisyydestä, muutokset jo päätettyyn, peitellyt uhkailut ja vähemmällä enemmän-hokemat. Siis kiihdyttelyä, jarruttelua, sattumanvaraisen sirpaletiedon noukkimista, uusia linjauksia, jne.

     Yksi syy löperöön valmistellun saattaa olla kesällä 17.6. hallituksen ottama kolmen valtiosihteerin käytäntö. Sen mukaan kullakin hallituspuolueella on apunaan omat valtiosihteerinsä säädösten valmistelussa Paula Lehtomäen toimiessa pääministerin valtiosihteerinä.

     Aiemmin jokaisella ministerillä oli oma valtiosihteerinsä valmistellun vallan näin hajatuessa ”sirpaleiksi” ministeriöihin ja toisaalta vallan keskittyessä tällöin valtioneuvoston kansliaan ja valtiovarinministeriöön.

     Nyt kolme vaikutusvaltaista valtiosihteeriä voivat vetää omia lukujaan lainsäädännön valmistelun pohjaksi. Tästä voi olla hyvänä esimerkkinä hatarat tiedot sairauspäivän karenssin vaikutuksista. Ei ihme, jos tällöin konseptit sekoavat.    


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti