Yleinen käsitys on, että koulutus kannattaa aina. On siitä poikkeuksiakin. Ammatillinen koulutus ei kuulu näihin poikkeuksiin, sillä se kannattaa aina. Ehkä suurin ohilaukaus on antaa yleistä johtamiskoulutusta ilman selvää muutosvaatimusta, nimenomaan ilman vaatimusta muuttua. Tällaista yleistä hyvää tarkoittavaa koulutusta on annettu ja annetaan vieläkin sekä julkisella että yksityisellä sektorilla.
Kuuluisa sote näyttää nilkuttavan tavalla tai toisella maaliin. Sen peruslinjaukset on tehty. Ei ole syytä epäillä, etteikö se pitkällä aikavälillä onnistuisi.
Kun kyseessä on pitkäkestoien hanke, jota joudutaan hiomomaan vuosikausia ennen toimivien käytäntöjen löytymistä, tähän on elintärkeää apua siitä, että soten eri tasoilla toimivilla johtajilla on mahdollisimman yhtenäinen käsitys, miten osat ja kokonaisuus saadaan toimimaan parhaiten. Toisaalta sote kokonaisuudessaan muodostaa ison konsernin ainakin siinä mielessä, että sillä täytyy olla yhteisiä arvoja, strategioita, standardeja, menettelytapoja, kirjaamisohjeita ja johtamismalleja, jne.
Kun on näinkin riittävästi muutosvaatimuksia ja niiden suunnista selvyyttä, tulisi vakavasti harkita jo tässä vaiheessa sekä johdon että avaintyötekijöiden koulutusohjelmien laatimista. Tietenkin ne pitäisi toteuttaa, jos ovat sen arvoisia. Toteutuessaan nämä omalta osaltaan auttavat välttämään valtavan ison hankeen suurimpia epäonnistumisvaaroja ja auttavat ennen käytäntöön ottoa löytämään uusia menettelytapoja. Ehkä suurin hyöty kuitenkin saadaan siitä, että tällä tavalla pystytään parantaman johtamisessa tarvittavia valmiuksia.
Tämä soisi olevan valtio-, kunta- ja yksityissektorin yhteinen koulutushanke.
Kuuluisa sote näyttää nilkuttavan tavalla tai toisella maaliin. Sen peruslinjaukset on tehty. Ei ole syytä epäillä, etteikö se pitkällä aikavälillä onnistuisi.
Kun kyseessä on pitkäkestoien hanke, jota joudutaan hiomomaan vuosikausia ennen toimivien käytäntöjen löytymistä, tähän on elintärkeää apua siitä, että soten eri tasoilla toimivilla johtajilla on mahdollisimman yhtenäinen käsitys, miten osat ja kokonaisuus saadaan toimimaan parhaiten. Toisaalta sote kokonaisuudessaan muodostaa ison konsernin ainakin siinä mielessä, että sillä täytyy olla yhteisiä arvoja, strategioita, standardeja, menettelytapoja, kirjaamisohjeita ja johtamismalleja, jne.
Kun on näinkin riittävästi muutosvaatimuksia ja niiden suunnista selvyyttä, tulisi vakavasti harkita jo tässä vaiheessa sekä johdon että avaintyötekijöiden koulutusohjelmien laatimista. Tietenkin ne pitäisi toteuttaa, jos ovat sen arvoisia. Toteutuessaan nämä omalta osaltaan auttavat välttämään valtavan ison hankeen suurimpia epäonnistumisvaaroja ja auttavat ennen käytäntöön ottoa löytämään uusia menettelytapoja. Ehkä suurin hyöty kuitenkin saadaan siitä, että tällä tavalla pystytään parantaman johtamisessa tarvittavia valmiuksia.
Tämä soisi olevan valtio-, kunta- ja yksityissektorin yhteinen koulutushanke.
Kommentit
Lähetä kommentti