Siirry pääsisältöön


2200. Jääviysveikot ja esteellisyysesterit syövät pöydistämme maakunta- ja sotepidoissa

     Maakuntahallituksen sisään voidaan muodostaa konsernikeskus, joka ohjaa ja johtaa alaisia yksiköitä konsernijohtamisen keinoin. Sille jää kuitenkin runsaasti konsernijohtamiseen kuulumattomia tehtäviä, jotka ovat joko sisäisiä tehtäviä (kehittäminen, asiantuntijapalvelut tai organisaation rajan ylittäviä tehtäviä (lupa-asiat). On nyt huomattava, että sen pohtiminen, onko tehtävällä ulkopuolisia ulottuvuuksia, ei ole hedelmällinen näkökulma, koska tavalla tai toisella jokaisella tehtävällä on ulkopuolisia elementtejä.
     Keskeistä tarkastelussa on, että maakunnasta näyttää muodostuvan johtamisessa erittäin hankala. Sillä on selkeä konsernijohtamisen rooli. Mutta miten se roolinsa vetää läpi esimerkiksi ELY-keskuksissa? Liitetäänkö ELY-keskuksen johto maakuntavirastoon lähelle maakuntahallituksen ylintä johtoa, vain säilyykö mykytilanne ennallaan. Edellisessä maakuntavirasto paisuu entisestään ja jälkimmäisessä maakuntavirastoon olisi muodostettava ELY-keskusten johtamista vastaava yksikkö.
     Kuntien sosiaali- ja terveyssektorissa sen konsernijohtaminen kuuluu maakuntavirastolle (maakuntahallituksella), mutta kenelle kuuluu valtion toimivallan ulkopuolella olevien pirstaleisen sosiaali- ja terveyssektorin yksiköiden konserni johtaminen ja tämän koordinointi kuntien sosiaali- ja terveys sektoreihin ja sen konsernijohtamiseen. Herää kysymys tuleeko meille yksi paljon valtaa omaava konsernikeskus johtamaan maan koko sosiaalitoimen ja terveystoimen järjestelmää. Jos se tulee, siellä valtaa tulee käyttämään valtiovarainministeriö.
     Maakuntaviraston tehtäväksi tulee paljon muutakin, mitä edellä on käsitelty, mm seuraavat ovat Tarastin mukaan menossa sinne ja paljon muutakin
*maakuntien liittojen tehtävät maakunnille
*työvoima-, elinkeino- ja yrityspalvelujen järjestämisvastuu TE-toimistoilta ja ELY-keskuksilta maakunnille
*EU-rahastotehtävät ELY-keskuksilta ja maakuntien liitoilta maakunnille
* CPalvelujen tuottajina voivat toimia kunnat, kaupunkiseudut, yksityiset toimijat tai maakunta itse (https://alueuudistus.fi/documents/1477425/1889492/Tiivistelmä+Tarastin+selvityksen+ehdotuksista/f13edb47-93cf-4083-87f2-bad7e941aa3a)
     Olen puhunut tässä maakuntavirastosta, vaikka tosiasiassa maakuntavaltuusto ja maakuntahallitus istuvat kympin paikalla. Käytännössä konkreettien työ tullaan tekemää virastossa satojen henkilöidentyö tuloksina.
     Maakuntavirastosta tulee ehkä Suomen historian suuruusluokassaan vaikeimmin johdettava siviili työyksikkö. Sillä on käytettävissään EU-rahaa jaettavaksi maakunnan hyväksi. Se otollinen seisontatolppa jatkuvan kiistelyjen kohteeksi. Politiikka on voimakkaasti mukana viraston päätöksenteossa ja nimityksissä. Järjestelmä on rakennettu sellaiseksi, jossa jääviydet ovat aina läsnä ja on suuri kiusaus ohittaa ne puolivillaisilla manöövereillä. Sama henkilö voi olla kunnanjohtaja, maakuntavaltuutettu, maakuntahallituksen jäsen kansaedustaja, terveysyrityksen hallituksen jäsen, olla muka terveysyrityksessä, joka rekisteröity hallintorekisterin suojaan, terveysalan yhdistyksen hallituksessa, omistaa yhtiön, joka tuottaa terveysalan yrityksille siivouspalveluja, jne ketju on loputon.
     Hallitus ei ole tähän mennessä miten nostanut korkealle esille tätä korruptiota ruokkivaa petoa. Se oli syytä vielä kerran päntätä päähänsä, mitä jääviys on.
     Wikipediaa mukaillen jääviys tarkoittaa virkamiehen tai luottamushenkilön sopimattomuutta osallistua asian käsittelemiseen tai ratkaisemiseen sellaisissa tapauksissa, joissa osallistuminen rikkoo hallinnon objektiviteettiperiaatetta turvata hallintopäätöksen tai hallinnollisen menettelyn oikeellisuus, puolueettomuus ja objektivisuus.
     Jos jääviys kysymyksiä ei etukäteen selvitetä ja kerrota ennen vaaleja, mitkä ovat ns kiellettyjä yhdistelmiä ja ennen kaikkea kouluteta koko henkilökuntaa ymmärtämään mitä jääviys on, olemme lisääntyvän korruption tiellä. Täytyy huomat , että jääviys ja sen huomioon ottamisen laiminlyönti on tie korruptioon. Yksi toinen tie on antaa tieten tahtoen jollekin toimialalle monopoliasema, vaikka se kaikkien objektiivisten mielipiteiden mukaan tulisi purkaa. Minna Isoaho  (http://minnaisoaho.puheenvuoro.uusisuomi.fi/236120-apteekkipaatoksenteko-ravistettava-omaskakas).


Valitettavasti näyttää siltä, että pääministerillä aikaansaaminen pakkoa ja röyhkeys ovat menneet sekaisin.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3307. Ylen Jälkiviisaat raivostui

Karvala vetosi Kälviän kunnan kokeiluun, jossa pojat pantiin kanalaan katsomaan, kuinka kanat munivat ja pillin soidessa emäntä otti suurimmat munat ja vei ne punnittaviksi osuuskauppaan, jonka hoitaja lahjoitti ne illan hämyn tulessa ison talon palkollisille. Jäsenet Uljas, Perho ja Karvala kiivailivat, kuinka naiset ja ennen kaikkea tytöt eivät pääse eteen päin urallaan, kun pojat vievät työpaikat suuhunsa kuin mansikat metsiköstä. Tähän Uljas ehdotti, että pojille pitää perustaa oma matematiikka, joka sisältää vain ykkösiä ja nollia. Kaikki Jäsenet olivat samaa mieltä, että työssä pitää vallita tasa-arvo. Ja niinpä Uljas ehdotti, että kaikkein lantalapioiden varsi oli katkaistava saman mittaiseksi, koska kaikki tällä tavalla kaikki saisivat sontaa samalla mitalla. Tähän Karvala ei suostunut, vaan vaati superlapion käyttöön ottamista kaikille 40-vuotiaille poikamiehille, koska sillä tavalla heidän yhteiskuntakelpoisuutensa kehjettysi Ruotsin Reserviläisliiton vaatimalle tasolle. Tähä

3310. Ylen Jälkiviisaat oli hyvin vihainen Soinille

Ylen Jälkiviisaat oli viimoissaan, kun presidentiksi ei valittu kaikkien jyväjemmarien tuntemaa lihansyöjä Tehniä, vaan Studerius. Tämä mies on Soinin sanoin niin suuri, että mennessään Pohjanmaalle hänet pitää pönkätä latoon tunniksi ennen Laihian torin puhettaan. Saman latoon, jossa Sipilä harjoitteli valtiopäivien avauspuhettaan. Siksi siitä tuli sutta ja silppua, vaikka silppukone oli huollossa Keravalla. Kun kaikki alkaa mennä pieleen, siinä mene matalaksi myös Limingan pellot paljastaen samalla kepun suuren haaveen rakentaa mainitun pitäjän merenrantaan Euroopan suurimman lentokentän tuomaan kepun äänestäjiä Kongosta Kulmunia äänestämään. Tästä ladosta tulee myöhemmin pyhäinjäännös inspiroimaan, kuinka puolue paisuttuaan isoksi voi myös samoilla tulilla näivettyä sitruunaksi ilman, että äänestäjät eivät huomaa mitään, sillä niin suuri oli pelko vielä tupailloissakin.  Tällä välin kaikki nuoret miehet olivat jo Mäntsälän kohdalla menossa heinäseipäät olalla etsimään kesämökkejä, j

3237. Ylen eilinen A-talk oli Orpolle floppi, Henrikssonille timantteja

Ylen eilinen A-talk oli pääministeri Orpolle yhtä kujanjuoksua. Hän aloitti monta kertaa urheasti saman tosi virren, kuinka Suomi selviää vain työteolla velkaantumisen ollessa hurja 10 miljardin luokka vuodessa ja korkomenojen kivutessa lähes neljään miljardiin, jne. Saman aikaan Lindtmanin kertasi kerta toisen perään, kuinka yksinhuoltaja Liisalta viedään tuhkatkin pesästä, kun työttömyysturvasta leikataan ja yksinhuoltaja vähennystä typistetään ja ruoan hinta nouse pilviin ja saman aikaisesti rikkaiden verotus kevenee. Tämän levy pyöriessä jatkuvasti Lindtmanin sanoittamana Orpon ilme vaihteli uskollisen papin ja käytettyjen huonekalujen välittäjän ilmeiden välillä. Lopulta vieressä istuva Anna Maja Henriksson otti kylmästi Orpon paikan tämä jäädessä sivustakatsojaksi alkaen rauhallisesti kohta kohdalta käydä läpi, mitä hallitus tekee, jotta iskut eivät osuisi samoin köyhiin ja vähäosaisiin. Henriksson pelasti Orpon katastrofilta.  

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *