Sivut

torstai 20. elokuuta 2015

1640. Oman vireystilan säätely ja keskittymisen edistäminen


     Kun liha on saatu kuriin, jäljelle jää paljon vaikeampi kysymys, miten saada mieli kuriin. Mitään yksittäistä nappulaa mielen virittämiseksi kestävän vaikuttamistilan korkeataajuuksille ei ole. Tässä pitää tyytyä nöyriin lähes samaa rataa jumputtaviin hyviin käytäntöihin ja vinkkeihin, joita uusin aviotutkimus tarjoaa (prof. Minna Huotilainen, tri Eino Partanen).

     Kohtuulliset elämäntavat ja riittävä hyvä yöuni ovat jo uuvuttavan tuttuja lääkeitä. Näitä on vaikeaa ottaa vastaan, jos mieleen muistuu historian suurmiehiä, kuten ranskalainen matemaatikko Lagrange. Historian kirjoissa kerrotaan hänen opiskeluajasta menneen 95 prosenttia naisiin, juopotteluun ja miekkailuun ja loput viisi prosenttia opintopuuhiin.

     Joka tapauksessa säännöllinen, hyvä ja riittävä yöuni antaa mielelle joustoa, lisää empatia ja suvaitsevuutta ja ennen kaikkea se on perusta tyynelle ja rauhalliselle olotilalle, joka lisää uuden oppimisen kykyä ja luovuutta. Johtamisen ja muutoinkin työelämän kannalta etenkin jälkimmäinen on tärkeä havainto.

     Suuri määrä kuntoilua ei edistä terveyttä. Säännöllisesti suuria fyysisiä ponnistuksia tekevät kuolevat samaan tahtiin kuin ei liikuntaa harjoittavat ylipainoiset. Nivelongelmia heillä esiintyy keskimääräistä runsaammin. Pitkien lenkkien flow tilassa on kuitenkin kiistatta mahdollisuus saavuttaa mielentila, jossa aivot tyhjentyvät tai syntyy luovia ideoita. Tämä on kuitenkin aika tehoton tapa saavuttaa aivoissa tilaa uusille ajatuksille tai puhdistaa pääkoppaa.

     Suuri fyysinen rasitusharrastus ja sen tuoma flow tila ovat sukua motoriikan ja oppimisen väliselle yhteydelle. Tutkimuksissa on todettu, että esimerkiksi sisintä limbistä aivorakennetta stimuloiva virkkaaminen virkistää aivokuorta, joka on ihmisen älykeskus. Limbinen järjestelmä ja älyn keskus aivokuori voivat jyllätä samanaikaisesti jälkimmäisen siitä erityisesti hyötyessä.  Samankaltainen ilmiö esiintyy marssimusiikin tahtiin marssimisessa ja rukousnauhan hypistelyssä. Kaiken kaikkiaan sopiva motorinen tekeminen virkistää ajatustoimintaa. Aivot saavat lisää virtaa. Ei olekaan ihme, että arkkiatri Peltonen vuoleskelee kaarnaukkoja.

     Meillä on usein tarve saada lyhyt hetki, miksei myös päivästä päivään, saada työskennellä erikyisen keskittyneesti. Tähän auttaa tunnetusti hiljaisuus. Jos sitä ei muuten saa, kuulokkeista on apua. Niitä voidaan käyttää myös musiikin kuunteluun, joka lisää työteho. Esimerkiksi amerikkalainen nyt Suomessa vieraileva veteraani muusikokko Steve Reich on tullut kuuluisaksi tällaisesta musiikista. Monet kokevat musiikin ilman sanoitusta parhaaksi. Kuulokkeilla on mahdollista kuunnella myös varjomusiikkia, jonka tehtävänä on esimerkiksi avokonttorissa muuttaa puheen sorina tasaiseksi tausta ääneksi niin, ettei sanoja kuule. Sanat häiritsevät eniten, koska ihmisillä on taipumus jäädä kuuntelemaan, mitä muut puhuvat.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti